Har kjøpt Norges første Lexus LFA

Lexus LFA er håndlagd og superrask. Nordens eneste er Rune B. Vik sin. Han kaller det et kunstverk han gjerne skulle hatt i stuen.

FØRSTE OG ENESTE: En førnøyd Rune B. Vik med den eneste Lexus LFA som kommer til Norden, utenfor Lexus-forhandleren i Oslo.
Publisert:

Lexus har i mange år brukt sin hybridteknologi som et svært viktig salgsargument, i fjor kuttet i de i praksis ut alle modeller uten denne teknologien i Norge.

Likevel har en nordmann bestilt noe som neppe kan kalles en miljøbil: Superbilen LFA. Før bilen skal hentes av den nye eieren og kjøres til Stavanger, står den noen dager i utstillingsrommet til Lexus i Oslo.

- Kunden sa i fra at han ønsket seg en slik så fort det var klart at modellen skulle i produksjon, sier Kai Andersen hos Lexus til E24.

For rå

Andersen sier videre at han umiddelbart repliserte at bilen var altfor rå, og at det neppe var mulig å få til.

- Stemmer det, sier Rune B. Vik, som er kjøperen av bilen.

- Kai gjorde egentlig det han kunne for å ikke selge meg denne bilen.

LFA er en superbil, med en V10 motor på 4,8 liter som yter 560 hestekrefter. Ifølge Lexus er motoren kompakt, på størrelse med en tradisjonell V8-motor og en vekt som en vanlig V6-motor.

Produksjonen er begrenset til 500 biler, og den koster 4,3 millioner kroner på norske skilter.

KRAFT: Under panseret er det en V10 på 560 hestekrefter.

Toppfarten er på 325 kilometer i timen og null til hundre tar 3,7 sekunder.

Den eneste

Andersen sier dette er en eneste LFA som kommer til Norden, og at modellen nå er utsolgt fra fabrikken.

- Først avviste de hardnakket at den ville bli produsert, men jeg insisterte på at Andersen måtte følge opp, sier Vik.

Vik ble først oppmerksom på bilen i 2005, da han fikk se en konseptutgave. Da bestemte han seg for at dette var en bil han måtte ha.

Mer bilstoff på E24 BIL

- 3. mai 2008 snakket jeg med dem igjen. Da viste det seg at vice president i Lexus Europe var på besøk i Oslo. Kai snakket med han om LFAen, og han bekreftet at den ville bli satt i produksjon.

Til å begynne med var det snakk om et svært lite antall, helt nede i mellom seks og 16, men Vik presset på for at én skulle øremerkes Norge.

TVILTE: Kai Andersen hos Lexus, trodde ikke det var mulig å få ta i en LFA. Her sitter han i Vik sin.

Så gikk det halvannet år før bilen ble offisielt presentert i 2009. 21. oktober samme år åpnet de en slags venteliste, der interessenter kunne melde seg.

Som Skrik

- Jeg var den første som betalte depositum. Det gikk en faen i meg, og etter det kunne jeg ikke trekke meg, sier Vik.

Vik skjønner at folk synes det er mye penger og litt galskap.

- Dette er bilverdenens svar på Skrik. Og det var jo noen som ville betale mange millioner for noen kruseduller på en treplate.

Han har fra før av hatt de aller fleste Lexus-modellene siden han første gang kjøpte én i 2001.

HÅNDLAGD: LFA er håndlagd og deltaljarbeidet er er et bevis på det.

Fartsdumper

- Det har gått litt av hengslene med mitt forhold til Lexus. Jeg konverterte til japansk i 2001 etter og nesten å blitt ruinert av tyske biler. Før dette var jeg tilsvarende kraftig anti-japansk.

Hva Vik skal gjøre med LFA-en når han har kjørt den til Stavanger om en ukes tid, er han ikke helt sikker på.

- Kunne jeg hatt den i stuen hadde jeg hatt det. Samtidig så er det fem fartsdumper i gata her, og jeg tror ikke jeg kommer over den siste. Den er 12 centimeter høy, bilen har en bakkeklaring på 11.

Les også

Publisert:
Gå til e24.no