Volkswagen kutter i utviklingsbudsjettet

Volkswagen forteller nå for første gang hvor de vil kutte for å frigjøre penger til følgene av utslippsskandalen.

RØDT LYS: Symbolsk nok viser et trafikklys rødt, med en av Volkswagens produksjonshaller i Wolfsburg i bakgrunnen.

Ina Fassbender/
  • Morten Abrahamsen
Publisert:

Volkswagen tilpasser nå sine investeringer som en følge av dieselskandalen.

– Vi vil gjøre strenge prioriteringer på alle planlagte investeringer og utgifter. Alt som ikke er absolutt nødvendig, vil bli kansellert eller utsatt, sier Matthias Müller, styreformann i Volkswagen, i en pressemelding.

Utviklingsbudsjettet vil bli kuttet med én milliard euro, tilsvarende 9,2 milliarder kroner, til 12 milliarder euro neste år. Müller trekker frem noen eksempler på hvilke prosjekter som det vil gå ut over:

  • Det planlagte, nye, designsenteret i Wolfsburg blir satt på vent. Her sparer de inn 100 millioner euro.
  • De vil se på nødvendigheten av å bygge et nytt lakkeringssenter i Mexico.
  • De utsetter neste generasjon av modellen Phaeton, selskapets direktekonkurrent til Mercedes S-klasse.
Les også

Tysk analytiker: Volkswagen er «too big to fail»

Øker investeringen på e-mobilitet

– Vi vil gå gjennom, og muligens stoppe, andre utgifter eller i større grad spre dem utover, i løpet av de neste ukene, men uten å sette vår fremtid i fare. Sammen med representanter fra bedriftsutvalget skal vi gjøre de vi kan for at dette ikke skal gå utover arbeidsstokken, sier Müller.

Samtidig vil de øke satsingen på alternative drivlinjer med 100 millioner euro neste år.

– Vi skal ikke gjøre den tabben å økonomisere vår fremtid. Av denne grunn vil vi øke investeringene i utviklingen av e-mobilitet og digitalisering.

Les også

VW: – Kan fikse 9 av 10 biler rammet av utslippsjuks

KUTTER: Konsernsjef i Volkswagen, Matthias Müller, har lagt frem kuttplaner.

Julian Stratenschulte

Mer bilstoff på E24 BIL

Her trekker han frem at målet er å kjapt utvikle elektriske systemer for Volkswagen, Audi og Porsche.

Femti prosent av investeringene skal gjøres i de 28 anleggene de har i Tyskland, med særlig vekt på nye modeller, i første omgang neste generasjon Volkswagen Golf og Audi Q5. I tillegg til utviklingen av helt ny elektrisk drivlinje kalt «modular electric toolkit (MEB).»

Satsingen i Kina bli ikke berørt, da disse er felleseide med lokale selskap.

Pressemeldingen sier ikke noe om planene utover 2016.

Les også

Volkswagen gir amnesti til ansatte som står frem om jukset

Har gjort avsetninger

Dieselskandalen sprakk i september da det ble kjent at det var installert en programvare som reduserte utslipp når kjøretøyene ble testet. Dette utløste undersøkelser som avslørte ytterligere juks fra bilprodusenten. Flere sjefer har måttet gå og skandalen er ventet å koste selskapet milliarder i bøter og erstatninger.

Les alt om VW-skandalen her!

Volkswagen gjorde i tredje kvartal en avsetning på 6,7 milliarder euro, men det er ventet at den totale regningen kan bli betydelig høyere. Avsetningen dekker ikke eventuelle søksmål og bøter, og i tillegg kommer vanskelig kvantifiserbare størrelser som «omdømmetap» og lignende.

Les også

– Dagens endringer er som overgangen fra hest og kjerre til bil

Les også

VW: – Utslippsjuks kan gå tilbake til 2009

Les også

Volkswagen forbereder seg på å kjøpe tilbake juksebiler

Her kan du lese mer om

  1. Volkswagen
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Ford med tung satsning på elbiler

  2. Volkswagen leverer historisk lavt kvartalsresultat

  3. Winterkorn etterforskes

  4. Annonsørinnhold

  5. Ytterligere 800.000 VW-biler kan være rammet

  6. Amerikanske myndigheter: Volkswagen jukset også med større biler