Volkswagen-kundene raser - Vil ha pengene tilbake

Amerikanske Volkswagen-kunder føler seg lurt etter dieseljukset og krever pengene tilbake fra bilprodusenten. Samtidig spekuleres det i at utslippsjuksing kan være et bredere problem blant bilprodusentene.

JUKS: Det er VWs 2.0 liters turbodieselmotor som skal ha hatt programvaren som lurte utslippstesten. Følgende modeller er rammet: VW Beetle, VW Jetta, VW Golf, VW Passat og Audi A3. (VW-konsernet eier Audi).

JUKS: Det er VWs 2.0 liters turbodieselmotor som skal ha hatt programvaren som lurte utslippstesten. Følgende modeller er rammet: VW Beetle, VW Jetta, VW Golf, VW Passat og Audi A3. (VW-konsernet eier Audi).

Shannon Stapleton
Publisert:,

I verste fall kan VW vente seg bøter fra amerikanske myndigheter på inntil 18 milliarder dollar, eller 148 milliarder kroner, som følge av utslippsjukset som nå er avdekket.

Et ganske svimlende beløp, men den totale regningen kan bli større enn som så, for oppå det igjen kan det komme en rekke søksmål fra kunder som føler seg lurt.

Og de kan det være mange av. VW har solgt nær 500.000 biler som er utstyrt med VWs 2.0 liters TDI-dieselmotor, som altså var utstyrt med en programvare som lurte de amerikanske utslippstestene.

Les også

Volkswagen-sjef: – Vi har «driti» oss ut fullstendig

Venter tilbakekalling

Environmental Protection Agency (EPA) har ennå ikke beordret VW å tilbakekalle bilene som er blitt solgt, men sier ifølge The New York Times at trolig kommer til å gjøre det.

Samtidig sier EPA at de vil gi VW «rimelig tid» til å komme opp med en løsning og at det «avhenger av hvor komplekse reparasjonene er og tiden man trenger for å få tak i alle nødvendig komponenter».

Ifølge EPA kan det ta opptil ett år å finne ut av hva som må gjøres, utvikle en tilbakekallingsplan og utstede tilbakekallinger til bileierne.

Annonsørinnhold

VW har ennå ikke tilbakekalt noen biler, og det er uvisst hvordan VW vil gå frem for å bøte på skaden.

At hele saken uansett vil koste VW dyrt er uansett hevet over enhver tvil og det har også markedet innsett:

I går raste VW-aksjen 18,6 prosent, noe som resulterte i at VW-konsernet tapte over 14 milliarder euro av sin børsverdi.
Det er ikke mye positivitet å spore rundt VW-aksjen tirsdag heller, og den faller nye 5,6 prosent på Frankfurt-børsen til 124,80 euro per aksje – noe som priser VW til 60 milliarder euro, eller 550 milliarder kroner.

Kundene raser

For å møte kravene er det ikke umulig at man blir nødt til gjøre grep som reduserer ytelsen på motorene, som slipper ut inntil 40 ganger mer nivåene som av nitrogenoksider enn det som er tillatt under de de amerikanske reglene.

– Jeg føler meg fullstendig lurt. Det bare stinker av svindel og av at de bevisst har villedet bilkjøperne til å tro at dette vare rene diesler og miljøvennlige biler, sier John Decker, en VW Jetta-eier i Sacramento, ifølge New York Times.

Automotive News viser til at flere VW-kunder nå raser på sosiale medier og flere sier at de ikke lenger ønsker bilene sine og vil ha pengene tilbake:

Twitter

Twitter

– Mener VW bør kjøpe bilen tilbake

Decker sier han er bekymret for at motoren i bilen hans vil få redusert ytelse eller andre kjørbarhetsproblemer, og mulig økt drivstofforbruk, som følge av grepene VW trolig blir nødt til å ta for å få bilene til å møte utslippskravene.

– Jeg vil bli overrasket om de kan få utslippene under kontroll og fortsatt opprettholde ytelsen. Det er trolig hvorfor de gjorde det i første omgang, sier Decker.

Decker ønsker seg ikke lenger en dieseldrevet motor, og han mener at VW bør kjøpe tilbake bilen hans.

Dieseljukset vil nok utvilsomt føre til en rekke søksmål fra sinte kunder. Allerede mandag hadde et Seattle-basert advokatfirma kommet med søksmål på vegne av bileiere, der VW ble beskyldt for svindel, falsk markedsføring og misbruk av forbrukerrettigheter.

Les også

Tysk analytiker om Volkswagen-skandalen: – Nå må vi finne ut av hvem som er ansvarlig

Katastrofe for USA-strategien

I tillegg til enorme bøter, og mulige søksmål fra kunder, er dieselavsløringen en voldsom smell for VWs USA-strategi.

Merket har nemlig gått for å vinne markedsandeler i USA med dieselbiler. I motsetning til Europa, der nesten halvparten av bilene som selges er dieselbiler, har aldri USA vært noe diesel-land. I USA er det bensinmotorer som alltid har dominert.

Dieselmotorens image fra gamle dager der den, med rette, ble sett på som støyende, treg og forurensende, har hengt igjen og gjort at den aldri har slått særlig an i den amerikanske bilparken.

Færre enn 1 prosent av nybilene som selges i USA er dieselbiler, og av de har VW hatt den største andelen.

USA innført nye utslippsstandarder i 2009, og VW var den første større bilprodusenten som kunne tilby dieselbiler som møtte kravene (tilsynelatende).

I august sto salget av dieselbiler for 23 prosent av alle bilene VW solgte i USA.

Les også

Volkwagens toppsjef beklager dieseljuks: – Jeg er personlig svært lei meg

Ryster bransjen

Selv om VW har ledet an dieselsalget i USA har avsløringen ført til rystelser blant andre bilprodusenter. Både Mercedes-produsenten Daimler, BMW, Renault og PSA Peugeot Citroën falt i går da investorene bekymret seg over konsekvensene både for VW og bilindustrien som helhet.

Stuart Pearson, analytiker ved franske Exane BNP Parbias, tror ikke VW har vært alene om å prøve å lure seg rundt utslippskravene.

– Omgåelsene av utslippstestene truer med å bli bilindustriens Libor-hendelse, sier han til Financial Times, og sikter til Libor-skandalen i 2012 der flere banker ble avslørt i å ha manipulert Libor-renten.

EU-kommisjonen sier samtidig at de tar saken «veldig alvorlig» og har vært i kontakt med både VW og EPA.

En av storaksjonærene i VW sier til FT at de tror dette kan bli veldig kostbart for VWs rykte.

– Det er rom for en hel rekke søksmål i en rekke jurisdiksjoner. Det andre spørsmålet å stille seg er; er dette et problem i industrien? Vil andre bilprodusenter innrømme lignende juks?

Tyske myndigheter går samtidig inn for en gransking om VW eller andre bilprodusenter også har manipulert utslippstestene i Tyskland.

Tirsdag faller også de andre børsnoterte europeiske bilprodusentene stygt:

På Frankfurt-børsen er Daimler, som produserer Mercedes, ned 4,2 prosent, mens BMW svekker seg 4,8 prosent.

I Paris faller Renault 5,6 prosent, mens PSA Peugeot Citroën er ned 6,4 prosent.

Her kan du lese mer om

Annonsørinnhold