KONGEN PÅ VEIEN: Størstemann til hytta

Land Rover Discovery har blitt fornyet utvendig og innvendig. Det er en diger bil, med stor framkommelighet og passende motor. Ikke noe problem å kjøre den med flosshatt.

INVADERE FJELLHEIMEN: Man får med seg mye på hytta i denne bilen, man trenger ikke å være så nøye med brøytingen heller.
Publisert:

Før var det slik at man i utviklingen av en bilmodell laget en fullskala modell i leire. Man kan tenke seg at folka hos Land Rover i stedet bruke Lego Duploklosser, så stakk de kanskje på puben og skålte over at de nok en gang hadde klart å lage en bil som var tro mot deres solide historie.

Unik

Som bilprodusent er de ganske unike. De har aldri laget noe annet enn biler med skikkelig bakkeklaring og solide terrengegenskaper. Dette gjelder selv de aller mest luksuriøse og tungt motoriserte Range Roverne.

Kanskje er det derfor det ikke er så lett å kritisere bilene for deres ganske så formidable ytre. De finnes rett og slett ingen små biler i deres sortiment. Det går ikke an å si at en Land Rover modell ser ut som en vulgær og oppblåst variant av en mer normal bil. Det blir noe helt annet enn med en Porsche Cayenne eller Audi Q7.

Enorm

Skal man mikse luksus og terrengegenskaper er det ikke lett å overse en Land Rover Discovery. Bokstavlig talt. Den er enorm. Det er lenge siden jeg har sittet i en bil der det ville vært helt uproblematisk å ha på seg flosshatt. Takhøyden er så formidabel at det muligens kan oppstå klimatiske forskjeller i kupeen.

Bilen er 185 centimeter høy, 483 centimeter lang og veier 2,5 tonn.

Det er mye bil.

Fysikk

Dette er ikke til å komme fra, på den ene eller andre måten. Under tiden jeg disponerte bilen var det fine vinterforhold. Hardpakket snø kan være glatt, og man oppdager at den har glimrende egenskaper oppover og er en dundrediger bil nedover. Uansett hvor mye smart terrengteknikk som er involvert, så skal bilen bryne seg på standard fysiske lover. Det tar tid å stoppe 2,5 tonn.

Mer bilstoff på E24BIL

Nå kjørte jeg aldri av veien, men det er verdt å huske litt fysikk. For selve kjøreopplevelsen er av den komfortable, distanserte sorten. Hvor man sitter himmelhøyt, med en klassisk ullen SUV-styring, som ikke gir særlig med signaler om hva slags underlag man faktisk triller rundt på.

Påskefjellet

Den var med på en typisk norsk tur, til det som om noen uker heter påskefjellet. Trolig en type tur som er det mest ekstreme 99 prosent av alle Discovery-er opplever.

På veien oppover Hallingdal var det bart, med litt snø mellom hjulsporene, ikke noe problem, og en ganske så behagelig opplevelse. På snaufjellet føler man seg og veldig trygg, men bilen tar plass, og det er som sagt lurt å bruke hodet ned igjen, så man ikke havner i situasjon der man må håndtere en 2,5 tonns Snowracer.

Litt feil

Discovery har akkurat fått nye motorer og en liten ansiktsløftning. Fronten har fått et noe mindre monumentalt uttrykk, med litt mer visuelle detaljer, som en ny grill. I tillegg har understellet blitt oppgradert, for å motvirke krenging i svinger og bedre veistabiliteten.

Alle E24s biltester

Bilen framstår som en gjennomført pakke, men et par detaljer trekker ned, ikke minst når man ser på prislappen. Det kom og gikk meldinger om at det var feil på girkassen, trolig en mykvarefeil. Var det under fem minus hadde spylerveskedysene en tendens til å fryse igjen. Irriatsjonsmomenter som ikke hører hjemme på dette nivået.

Ny motor

Den nye treliters turbodieselen, den samme man finner hos Jaguar, yter 245 hestekrefter med solide 600 Newtonmeter i dreiemoment, kraftige saker med andre ord. Men så var det fysikken igjen. Med så mye muskler går null til hundre på rett under 10 sekunder. Duplodesign og 2,5 tonn koster.

Nå er ikke dette noe voldsomt poeng, for man kjøper neppe en bil som dette for å vinne lyskryss. Samtidig trykker det litt på problemet.

Prisen er i utgangspunktet en drøy million, med litt utstyr, slik som den vi prøvde, blir det nesten 1,3 millioner. Det er mye for en bil, denne serverer naturligvis statskassen bra med penger. Man kan selvsagt si at det og voldsomt mye bil, hvor man han ha syv seter og trekke med seg noe i nærheten av godsvogn.

Image

Men det er en bil som er veldig lite hensiktsmessig i veldig mange sammenhenger.

Den har et høyt komfortnivå, og framkommelighet i beltevognklassen, men når trenger man egentlig det siste?

Gjør man av en eller annen grunn det – enten praktisk eller imagemessig – så er Discovery et klassisk valg. Den går utenpå det meste av annen SUV-materie, både gjennom stamtavle og størrelse.

Og den er veldig lett å finne igjen på en overfylt parkeringsplass.

Følg E24s biljournalist på Twitter: mortab

Flere luksus SUV-tester på E24:

BMW X6 M

Mercedes-Benz G55 AMG

BMW X6 xDrive35d

Dodge Ram SRT-10

Porsche Cayenne Turbo

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om