BMW anser Kina som sitt største marked

2013 er året BMW for første gang vil selge flere biler i Kina enn USA, tror BMW-topp.

GASSER PÅ: - I 1994 solgte vi 800 biler i året. Nå selger vi 900 biler i døgnet, forteller sjef for BMWs bilavdeling i Kina, Karsten Engel, som tror bilsalget vil øke kraftig de neste årene.

Sheng Li
Publisert:

Ferske tall viser at Kina passerer USA i rekordfart som BMWs største marked.

Første halvår økte salget med 15 prosent, til 182.800 solgte biler i Kina, mens BMW solgte 172.787 biler i USA.

- BMWs bilsalg i Kina, som i første halvår i år overtok førsteplassen fra USA, vil antageligvis stige 10 prosent dette året, anslår sjef for BMWs bilavdeling i Kina, Karsten Engel, overfor Bloomberg.

Økende middelklasse

Vestlige luksusforhandlere har for alvor åpnet øynene for den sterke middelklassen som ekspanderer i takt med kinesisk økonomi.

At den sterke økonomien skaper et ekspanderende marked for såkalte premiumbiler, et er et samlebegrep for bilmodeller for dem som er villig til å betalt litt ekstra.

- Vi forventer at det kinesiske markedet for premiumbiler vil stige med 7 prosent i år. BMWs vekstplaner vil fokusere på å tilføye flere enn 60 forhandlere i hele Kina til vårt nettverk i år, så vi dekker alle provinser, sier Engel.

BMW hadde 360 kinesiske forhandlere ved utgangen av 2012.

LES OGSÅ: Fords salg overgår forventingene

- Enormt potensial

Analysehuset Nielsen estimerer at 68 prosent av det kinesiske bilsalget vil være i mindre byer, spesielt i den vestlige regionen, de neste 12 månedene.

- Det er 100 byer med mer enn 1 million innbyggere uten premiumforhandlere i det hele tatt. Dette viser det enorme potensialet vi har i dette landet, sier Engel.

I premiumsegmentet er ikke BMW forbeholdt monopolsituasjonen lenge. Konkurrenter som General Motors Cadillac og Tata Motors Jaguar Land Rover har varslet opptrapping i de samme byene.

I fjor var BMWs markedsandel i premiumsegmentet 23,3 prosent, kun slått av Volkswagens Audi, som tar 29,9 prosent av kaken. Første halvår økte Audi bilsalget med 18 prosent, til 228.139 biler og SUVer.

Mercedes-Benz er også sterkt tilstede med nesten en femtedel av markedet.

LES OGSÅ: