Gamling med monstermotor

Mercedes-Benz' G-klasse har vært på markedet siden 1970-tallet. I den siste versjonen er den langt fra en pensjonist - den er verdens sterkeste terrengbil.

FRISKUS: Oppgraderinger på legendariske G-klassen til Mercedes-Benz betyr blant annet en voldsom motor.
Publisert: Publisert:

Mercedes-Benz sin G-klasse, eller Geländewagen som den tidligere var kjent som, kom på markedet i 1979. Siden den gang har de med jevne mellomrom gitt bilen en teknisk oppgradering, mens det ytre stort sett har vært det samme hele veien.

Friske motorer

Nå er det tid for en liten oppfriskning igjen. Skjønt den er ganske kraftig om man åpner panseret. Der har det nemlig kommet noen nye AMG-utviklete motorer. En biturbo V8 i G 63 AMG og en mildt absurd V12 biturbo i G 65 AMG.

Test av Mercedes-Benz G 55 AMG (2001-modell)

- Vår G-klasse har vært en bil man har måttet regne med i 33 år. I sin nyeste form byr den på klasseledene, sterke motorer, et videreutviklet luksuriøst utvalg av detaljer, det aller nyeste i sikkerhetsfunksjoner, og - selvfølgelig - bilens legendariske off-road egenskaper. På samme tid forblir designen tro mot den jordnære og umiskjennelige stilen, sier Dieter Zetsche, styreformann i Daimler AG og sjef for Mercedes-Benz Cars, i en pressemelding.

Mer bilstoff på E24 BIL

G 63 AMG yter 544 hestekrefter med et dreiemoment på 760 newtonmeter. Snedig nok oppgir de kun forbruk og utslipp, ikke akselerasjon og topphastighet. Den bruker 1,38 liter på mila under blandet kjøring, med et CO2-utslipp på 322 g/km.

Kostbar

Den spinnville G 65 AMG, sier Mercedes er den «sterkeste, serieproduserte terrengbilen i verden.» V12en er på seks liter og yter 612 hestekrefter, dreiemomentet er på 1000 newtonmeter. Her er forbruket under blandet kjøring på 1,7 liter per mil, CO2-utslippet 397 gram per kilometer.

Prisen for sistnevnte er 264.000 euro i Tyskland, hvor en SLS AMG for øvrig koster 186.000 euro, eller snaut 2,8 millioner kroner i Norge.

Les også

Publisert:
Gå til e24.no