Norske medier gir opp Facebook-artikler

I likhet med store mediehus i USA, legger norske medier fra seg Facebooks artikkeltjeneste. Fordelene rettferdiggjorde ikke samarbeidet, ifølge NRK og VG. 

KUTTER FACEBOOK: NRK og VG er blant mediehusene som legger fra seg Facebooks artikkeltjeneste.

Foto: Jan Haas NTB scanpix
  • NTB
Publisert:

– Vi har en tydelig strategi på at vi skal jobbe for at NRKs egne digitale tjenester skal være fullgode alternativer i seg selv. Lastetid og hurtighet er viktig, og det har fått ekstra fokus som følge av instant articles, sier Rune Håkonsen i NRK til Klassekampen. NRK har i likhet med VG sluttet å bruke såkalte «instant articles», og Nettavisen vurderer å gå samme vei.

– Vi så en liten effekt, men den ble ikke så stor som vi og andre mediehus trodde, sier Pål Nisja-Wilhelmsen, direktør for forretningsutvikling og innovasjon i Nettavisen.

Samtidig sier Aller Media at de får inn annonseinntekter på instant articles, og dermed kommer til å fortsette for Dagbladet og flere av mediehusets nettaviser.

(©NTB)

Les også

Google beskyldes for å spre falske nyheter

Les også

Facebook ansetter lobbyister i Norge

Les også

Kringkastingsrådet diskuterer distriktene

Her kan du lese mer om

  1. Facebook
  2. NRK
  3. Sosiale medier
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Facebook vil prøve ut betalt abonnement på artikler

  2. Amedia kjøper Nettavisen

  3. Ferske lesertall for Medie-Norge: E24 dobbelt så stor som DN på mobil

  4. Annonsørinnhold

  5. Betalt innhold

    Er spanske Norwegian-nyheter til å stole på? 

  6. Polaris Media kjøper Fædrelandsvennen