Opplagssvikt og leserfest

For første gang siden 1979 er VGs opplagstall under 200.000. Men lesingen på mobil er opp hele 76 prosent.

LESERFAVORITTER: VGs administrerende direktør og sjefredaktør Torry Pedersen sammen med Tor Jacobsen administrerende direktør for VG Mobil i forbindelse med at VG Mobil nådde flere lesere enn Aftenposten hadde på nett.
Publisert:

Dette er fasiten for folks oppslutning om norske medier 2012:

  • Totalopplaget for papiraviser tilsluttet MBL har et fall på 3,8 prosent.
  • Løssalget faller fortsatt mest (8,7 prosent), mens abonnement har en tilbakegang på 2,7 prosent.
  • Lesertallene for papirutgavene faller med 5 prosent.

Tirsdag klokken 10 kom de offisielle opplagstallene og leser tallene for hele mediebransjen.

Fallet, både i opplag og lesertall, er størst for løssalgsavisene VG og Dagbladet.

Men begge styrker sine totale markedsposisjoner med vekst både på nett og mobil.

Det er verdt å merke seg at leseroppslutningen av mobilutgavene er nå større enn papirutgavene.

- I snitt leser vi 1,1 papiraviser daglig, sierMBLs fagsjef Helge Holbæk-Hanssen under pressekonferansen.

VGs papiravis på 1979-nivå

I 2012 endte antall sirkulerte eksemplarer av VG på 190.539. Ikke siden 1979 har avisen hatt et opplag på under 200.000.

I realiteten er det likevel stor oppslutning om VG, takket være massiv vekst på digitale plattformer.

Totalt leser nesten 2,3 millioner nordmenn et VG-produkt i løpet av en dag. På Ipad er veksten eksempelvis hele 219 prosent, mens den på mobil er 76 prosent.

- Dette er en utvikling som bare vil gå fortere. De som begynner å ta i bruk medier nå, har hatt tilgang på digitale verktøy fra barnsben av, skriver sjefredaktør Torry Pedersen i VG tirsdag.

Les også: VG faller videre

- Om papiravisenes utvikling kunne jeg egentlig lagt på samme slide som i fjor. Og året før der. Og året før der, sierHelge Holbæk-Hanssen.

Dagbladet har ikke solgt så få aviser siden 1952

Dagbladets papiropplag faller i andre halvår 2012 med 3 prosent.

Med 88.539 aviser i opplag i gjennomsnitt i 2012 er dagbladet langt under VG. Tilsvarende opplag må man faktisk helt tilbake til 1952 for å finne.

Dagbladet kan skilte med å bli lest av rundt 1,5 millioner nordmenn. Det er en vekst på 94.000 sammenlignet med tallene fra i fjor.

Dagbladet har med andre ord 800.000 færre lesere totalt enn konkurrenten VG.

Aftenposten har 1,1 millioner lesere færre enn VG

De nye tallene fra Mediebedriftenes Landsforening viser at Aftenposten har i underkant av 1,2 millioner daglige lesere i 2012.

Papiravisen har hatt en reduksjon på 9.814 lesere av morgenutgaven det siste året. Aftenposten mener det likevel er en svak nedgang sammenlignet med første halvår i 2012, da antall lesere på papir gikk ned med 19.000.

- Det er flere som leser vår journalistikk nå enn tidligere, og veksten i digitale kanaler er større enn tilbakegangen på papir. Det er en tilbakegang på papir, men den er liten. Jeg regner med at Aftenposten er ett av mediehusene med lavest tilbakegang i papiravisen. Den viktigste jobben fremover er å bli enda bedre på digital vekst med journalistikk av godt Aftenposten-merke, sier sjefredaktør Hilde Haugsgjerd i egen avis.

Les også: Se og Hør stuper

Amedia som er landets største utgiver av lokalaviser ser et samlet opplag ned 3,2 prosent i 2012, til like under 600.000 aviser.

E24 er et datterselskap i Schibsted-konsernet. Enkelte ansatte eier Schibsted-aksjer.

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om