Opplagssvikt og leserfest

For første gang siden 1979 er VGs opplagstall under 200.000. Men lesingen på mobil er opp hele 76 prosent.

LESERFAVORITTER: VGs administrerende direktør og sjefredaktør Torry Pedersen sammen med Tor Jacobsen administrerende direktør for VG Mobil i forbindelse med at VG Mobil nådde flere lesere enn Aftenposten hadde på nett.
  • Line Midtsjø
Publisert:

Dette er fasiten for folks oppslutning om norske medier 2012:

  • Totalopplaget for papiraviser tilsluttet MBL har et fall på 3,8 prosent.
  • Løssalget faller fortsatt mest (8,7 prosent), mens abonnement har en tilbakegang på 2,7 prosent.
  • Lesertallene for papirutgavene faller med 5 prosent.

Tirsdag klokken 10 kom de offisielle opplagstallene og leser tallene for hele mediebransjen.

Fallet, både i opplag og lesertall, er størst for løssalgsavisene VG og Dagbladet.

Men begge styrker sine totale markedsposisjoner med vekst både på nett og mobil.

Det er verdt å merke seg at leseroppslutningen av mobilutgavene er nå større enn papirutgavene.

- I snitt leser vi 1,1 papiraviser daglig, sierMBLs fagsjef Helge Holbæk-Hanssen under pressekonferansen.

VGs papiravis på 1979-nivå

I 2012 endte antall sirkulerte eksemplarer av VG på 190.539. Ikke siden 1979 har avisen hatt et opplag på under 200.000.

I realiteten er det likevel stor oppslutning om VG, takket være massiv vekst på digitale plattformer.

Totalt leser nesten 2,3 millioner nordmenn et VG-produkt i løpet av en dag. På Ipad er veksten eksempelvis hele 219 prosent, mens den på mobil er 76 prosent.

- Dette er en utvikling som bare vil gå fortere. De som begynner å ta i bruk medier nå, har hatt tilgang på digitale verktøy fra barnsben av, skriver sjefredaktør Torry Pedersen i VG tirsdag.

Les også: VG faller videre

- Om papiravisenes utvikling kunne jeg egentlig lagt på samme slide som i fjor. Og året før der. Og året før der, sierHelge Holbæk-Hanssen.

Dagbladet har ikke solgt så få aviser siden 1952

Dagbladets papiropplag faller i andre halvår 2012 med 3 prosent.

Med 88.539 aviser i opplag i gjennomsnitt i 2012 er dagbladet langt under VG. Tilsvarende opplag må man faktisk helt tilbake til 1952 for å finne.

Dagbladet kan skilte med å bli lest av rundt 1,5 millioner nordmenn. Det er en vekst på 94.000 sammenlignet med tallene fra i fjor.

Dagbladet har med andre ord 800.000 færre lesere totalt enn konkurrenten VG.

Aftenposten har 1,1 millioner lesere færre enn VG

De nye tallene fra Mediebedriftenes Landsforening viser at Aftenposten har i underkant av 1,2 millioner daglige lesere i 2012.

Papiravisen har hatt en reduksjon på 9.814 lesere av morgenutgaven det siste året. Aftenposten mener det likevel er en svak nedgang sammenlignet med første halvår i 2012, da antall lesere på papir gikk ned med 19.000.

- Det er flere som leser vår journalistikk nå enn tidligere, og veksten i digitale kanaler er større enn tilbakegangen på papir. Det er en tilbakegang på papir, men den er liten. Jeg regner med at Aftenposten er ett av mediehusene med lavest tilbakegang i papiravisen. Den viktigste jobben fremover er å bli enda bedre på digital vekst med journalistikk av godt Aftenposten-merke, sier sjefredaktør Hilde Haugsgjerd i egen avis.

Les også: Se og Hør stuper

Amedia som er landets største utgiver av lokalaviser ser et samlet opplag ned 3,2 prosent i 2012, til like under 600.000 aviser.

E24 er et datterselskap i Schibsted-konsernet. Enkelte ansatte eier Schibsted-aksjer.

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Markedsføring

Flere artikler

  1. Se og Hør har mistet 120.000 lesere på ett år

  2. Aftenposten tett bak VG

  3. Dagbladet selger tre aviser per stativ

  4. Ferske lesertall for Medie-Norge: E24 dobbelt så stor som DN på mobil

  5. Fortsatt tilbakegang for mange papiraviser