Kosmetikkselskapet Lush forlater sosiale medier

Det verdensomspennende kosmetikkselskapet Lush snur ryggen til sosiale medier på fredag.

Lush stenger de alle kontoer på Facebook, Instagram, TikTok og Snapchat for å tvinge frem en endring hos plattformene.
  • Ada Lea
Publisert:

På Black Friday, årets største shoppingdag, tar kosmetikkselskapet Lush et uvanlig standpunkt.

Selskapet logger ut fra Facebook, Instagram, TikTok og Snapchat i alle de 48 landene de opererer, inntil disse plattformene kan tilby et tryggere miljø for brukerne sine.

– På samme måte som bevis på klimaendringer ble ignorert i flere tiår, blir bekymringer om de alvorlige effektene av sosiale medier stort sett ignorert nå. Derfor tar Lush saken i egne hender, skriver Lush i en pressemelding.

Selskapet skriver at beslutningen blant annet er inspirert av facebook-varslere og «the facebook papers» som beviser at Facebook vet hvilke skader plattformen deres forårsaker, men at de likevel velger å ikke handle.

Fra og med fredag vil Lush slette alle kontoer på sosiale medier fordi de mener plattformene er skadelige for brukerne. Kosmetikkselskapet har norske kontoer på både Instagram og Facebook.

– Jeg satser alt på å lage produkter som hjelper folk koble av og ta hensyn til deres velvære. Sosiale medieplattformer har blitt antitesen til dette målet, med algoritmer designet for å holde folk pålogget og scrollende, skriver en av produktsjefene i Lush i pressemeldingen.

Lush er et globalt kosmetikkselskap som er kjent for deres miljøvennlige og håndlagde såper. Lush ble grunnlagt for 25 år siden, og har over 900 butikker i 48 land. I Norge har de butikker i Oslo, Trondheim, Bergen og Stavanger.

Les på E24+

– Markedet forbereder seg på Metaverse

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Sosiale medier
  2. Facebook

Flere artikler

  1. Bekymret over Facebooks storsatsing: – Har altfor mye makt og innflytelse

  2. Facebook reklameinntekter endte på 28,28 milliarder dollar

  3. Ny fremtidsvisjon for Facebook: – Bare tåkeprat

  4. Facebook-problemene kostet Zuckerberg over 50 milliarder kroner på papiret

  5. Facebook skifter selskapsnavn til Meta