Forhandlingene mellom Get og Discovery er brutt

Gets kunder mister Discoverys kanaler fra og med tirsdag morgen.

Audun Braastad / NTB scanpix
Publisert:,

Telia-eide Get leverer kanaler fra Discovery til én million nordmenn.

Discovery har nylig landet langsiktige distribusjonsavtaler med Telenor, Canal Digital og Viasat, men har altså ikke fått på plass en avtale med Telia og Get.

Fristen på TV-forhandlingene gikk ut ved midnatt.

Discovery-kanalene som forsvinner for Get-kundene er  TVNorge, MAX, FEM, VOX, Eurosport Norge, Eurosport 1, Discovery Channel, Animal Planet, TLC, Travel Channel, Discovery Science, Investigation Discovery, Food Network og Fine Living Network.

I en pressemelding tirsdag morgen skriver Telia at Discovery har brutt forhandlingene.

Telia viser til at Get har tilbudt amerikanske Discovery en kortsiktig avtale basert på dagens vilkår. Dette for å unngå at kundene ikke skal miste TV-kanaler før en langsiktig avtale er på plass.

Ifølge Telia ønsker ikke Discovery å gå med på avtalen de har blitt tilbudt, og dermed mister Gets kunder Discovery sine kanaler fra og med tirsdag.

– Merkelig

Discovery mener imidlertid at det er feil at de har fått tilbud om en avtale basert på eksisterende vilkår.

– Vi ga Telia et tilbud i natt der vi sa at de kunne få forlenge fristen til midnatt i natt for å kunne fortsette forhandlingene. Det valgte de ikke å svare på. De meldte heller ikke fra til oss om at det gikk ut med pressemelding. Det å hevde at vi har brutt forhandlingene blir derfor mildt sagt merkelig, sier Nordisk kommunikasjonsdirektør Espen Skoland i Discovery.

Telia Norge mener at Discovery blant annet krever for mye penger fra Gets TV-seere for innhold de er mindre interessert i.

– Det er et faktum at færre og færre ser på amerikanske Discovery sine kanaler. Dette må selvsagt gjenspeiles i en ny avtale, sa kommunikasjonsdirektør Henning Lunde i Telia søndag kveld.

Bakgrunn: Én million TV-kunder risikerer svarte skjermer

Beklager

Pål Rune Kaalen i Telia Norge beklager nå overfor kundene.

– Til alle våre kunder vil jeg si beklager. Dette er ikke en løsning vi har ønsket. Vi har jobbet hardt med å la våre seere ha tilgang på sine vante kanaler mens vi forhandler, men dessverre har ikke Discovery ønsket dette, sier Kaalen.

– Vi kan selvsagt ikke være med på en avtale hvor vi tvinger våre kunder til å betale for innhold som de ikke finner interessant, sier Kaalen.

Telia opplyser at Gets tilbud om å inngå en kortsiktig avtale basert på eksisterende vilkår står ved lag.

– Vår dør står fortsatt åpen og vi setter oss ned når som helst for å forhandle videre, sier Kaalen i Telia.

– Forlanger å betale under markedspris

Espen Skoland i Discovery har tidligere sagt at dette kun handler om «å få en fair pris» for det de leverer, og at økningen per kunde tilsvarer «en kroneis eller to i året».

– Vi har nylig inngått en avtale med Telenor, Canal Digital og Viasat. Get på sin side forlanger å få betale under markedspris. Det er ikke vi interessert i. Da velger vi heller å tilby våre kanaler direkte til kundene via Dplay og via de andre distributørene, sier Skoland til E24 tirsdag morgen.

Han legger til at Discovery fortsatt er åpne for å finne en løsning med Telia.

– Men dette må være på balanserte premisser. Det er ikke det Telia forlanger nå, sier han.

Her kan du lese mer om