Ionity skrur opp ladeprisene: – Kan koste 20 kroner per mil

Ionitys nye priser vil gjøre det dyrere å hurtiglade strøm enn å kjøre med fossilt drivstoff, ifølge Norsk elbilforening, som mener selskapet priser seg ut av markedet.

DYRERE ENN FOSSILT: Når det tyske hurtigladeselskapet Ionity skrur opp prisen kan det koste 20 kroner å kjøre én mil med en større elbil, mener Norsk elbilforening

Norsk Elbilforening
Publisert:,

Hurtigladeselskapet Ionity skrur opp prisene på stasjonene i Norge og Europa. I Norge blir prisene enda litt høyere enn ellers, og vil ligge på 8,40 kroner per kilowattime fra utgangen av januar for kunder som ikke får rabatter gjennom ulike avtaler.

Det betyr at det kan koste 20 kroner per mil å kjøre større elbiler dersom man bruker disse laderne, skriver Norsk elbilforening i en pressemelding.

Altså vil det bli mye dyrere enn å kjøre på bensin og diesel.

Les på E24+ (for abonnenter)

Les også: (+) Verdens største elbilselskap er på en annen planet enn Tesla

– Et slikt prisnivå for lynlading er uhørt, skriver generalsekretær Christina Bu i elbilforeningen i meldingen.

Hun peker på at strøm er billigere i Norge i flere andre europeiske land, og at vi har flere kunder. Det burde reflekteres i prisen, mener Bu.

– Ionity priser seg nå ut av markedet, og resultatet vil uunngåelig bli færre kunder, skriver hun.

Ionity ble etablert av Volkswagen-gruppen, Daimler, Ford og BMW.

Prisene kan imidlertid bli lavere hvis man inngår ulike avtaler, påpeker Ionity på sin egen Facebook-side:

– Avhengig av ladebehovet, kan kunder velge attraktive ladetilbud fra en av Ionitys leverandører av ladetjenester som; Audi e-tron ladekort, Mercedes me Charge, BMW ChargeNow, Porsche ladekort, Volkswagen WeCharge og mange flere, skriver selskapet.

Frem til nå har ladenettverket operert med en fastpris på åtte euro, eller like under 80 kroner per ladeøkt, uavhengig av hvor mye man har ladet.

Les meldingen
Les også

Tysk gigant vil lade norske elbiler