Kongsberg Gruppen skal levere simulator for å teste autonome skip i Sør-Korea

Kongsberg Gruppen leverer allerede avanserte simulatorer som lar sjøfolk trene og teste seg før de drar til sjøs. Nå skal det norske selskapet levere en simulator til Sør-Korea som skal trene opp selvkjørende skip.

Illustrasjonsbilde av en av Kongsberg Gruppens navigasjonssimulatorer, her fra Universitetet i Tromsø.

Illustrasjonsbilde av en av Kongsberg Gruppens navigasjonssimulatorer, her fra Universitetet i Tromsø.

Foto: Kongsberg Gruppen
Publisert:,

Kongsberg Gruppens datterselskap Kongsberg Digital har nå sikret seg sin første utenlandsleveranse av simulatorer til bruk for testing av autonome (selvkjørende) skip.

Kongsberg Gruppen leverer allerede en rekke forskjellige simulatorsystemer som brukes for å trene opp mennesker som skal navigere alt fra skip, ferger, hurtigbåter og oljerigger, slik at de kan prøve seg på ulike scenarioer og miljøer.

Nå har selskapet sikret seg en leveranse til et nytt teknologisenter for forskning og utvikling av autonome skip i «shippingbyen» Ulsan i Sør-Korea.

Kongsberg skal etter planen levere løsningen i samarbeid med eMarine Global i november i år.

– Dette er vår første leveranse av en simulatorløsning utenfor Norge for bruk mot autonome kontrollsystemer og vi synes dette er veldig spennende, sier Tone-Merete Hansen, direktør for maritime simulatorer i Kongsberg Digital.

Ifølge selskapet har flere andre internasjonale prosjekter for autonome skip i det siste også vist sin interesse for teknologien.

– Det vi skal levere til prosjektet i Korea omfatter en simulator for et typisk passasjerskip som brukes i Ulsan-regionen, sier Hansen, og fortsetter:

– Her i Norge ser vi at autonome skip i første omgang tenkes brukt til relativt kystnære seilas over relativt små avstander. Det er også der man begynner i Korea, sier Hansen.

Les også

Qatar kjøper norsk luftvernsystem for 5,6 milliarder av Kongsberg Gruppen og Raytheon

Tester selvkjøring i en «sandkasse»

Tone-Merete Hansen beskriver løsningen som en slags «sandkasse» der det autonome systemet kan testes før det en dag kan slippes ut i virkeligheten for å styre et ekte skip.

Annonsørinnhold

– Simulatoren setter opp hele miljøet og man kan introdusere forskjellige objekter og hendelser for å teste hvordan mennesker, eller i dette tilfellet det autonome systemet, reagerer, forklarer Hansen.

– Så det autonome kontrollsystemet tror det er ute og seiler et ordentlig skip, mens det faktisk bare seiler inni deres simulator?

– Ja, systemet tror det er ute på sjøen, sier Hansen.

Kongsberg Digital har allerede levert simulatorløsninger i Norge, som blant annet brukes for testing av det kommende autonome skipet «Yara Birkeland» til kunstgjødselgiganten.

– I disse prosjektene brukes simulatoren for å lage en syntetisk verden. Den er så realistisk at simulatoren kan generere data som algoritmene i det autonome systemet igjen kan lære av, sier Hansen.

Les også: Kongsberg Gruppen skal helautomatisere Bastøfergen

– Handler om å finne balansen

Kongsberg Gruppen er bredt engasjert i utviklingen av autonome fartøy.

Mens kollegaene i Kongsberg Maritime jobber med å utvikle deres skipssystemer for å kunne brukes på autonome skip som Yara Birkeland og andre, så har Kongsberg Digital parallelt jobbet med å utvikle sine simulatorløsninger til å kunne brukes på feltet.

En av tingene som måtte legges til simulatorene var kommunikasjonen (interface) den har opp mot det autonome kontrollsystemet.

– Utviklingen av autonome systemer tar stadig nye skritt. Vi har jo hatt automatiserte og delautonome kontrollsystemer i skipsfarten lenge, men å gå mot ubemannede skip handler også om å finne balansen mellom når fartøyet skal ha kontrollen og når mennesker må inn for å overvåke eller overstyre, sier Hansen.

Det er organisasjonen UIPA (Ulsan Information and Communication Technology Promotion Agency) som står for byggingen av autonomisenteret. UIPA er tilknyttet med myndighetene i Ulsan og har fått oppdraget med å etablere et miljø som skal lede utviklingsarbeidet av autonom skipsteknologi i landet.

Det norske selskapet vil ikke si spesifikt hvor stor kontrakten deres er på, men totalt skal det investeres om lag 110 millioner dollar i senteret i Sør-Korea (980 millioner kroner). Kongsbergs andel skal utgjøre en mindre andel av dette.

Selv om simulatoren skal installeres i høst skal senteret være fullt ut operasjonelt i 2023.

Les også

Kongsberg jobber for SpaceX

Les også

Kongsberg Gruppen vant luftvernkontrakt i Australia

Les også

Kongsberg Gruppen nedbemanner etter oppkjøp

Annonsørinnhold