Blå-sjef om bemanningsapp: – Kan føre til en utvikling ingen er tjent med

Byråden med ansvar for utelivsbransjen i Oslo og Blå-sjefen tror bemanningsappen Staffers kan være med på å dytte utelivsbransjen i feil retning.

IKKE AKTUELT: Daglig leder Nils Brynildsen Sandegren (t.h.) og byråd for næring og eierskap i Oslo kommune, Marthe Scharning Lund (Ap) tror Staffers kan være med på å dytte bransjen i feil retning.

Foto: Sigrid Moe/E24
Publisert:

– Det å lage en løsning som tilrettelegger for mer bruk av tilfeldige vikarer tror jeg kan føre med seg en utvikling ingen er tjent med – hverken bransjen, de som bruker den, eller de som jobber der, sier Nils Brynildsen Sandegren, som er daglig leder på utestedet Blå i Oslo.

Utestedet, som ble startet i 1998, har i perioder slitt med ordensproblemer, noe de har jobbet mye med.

– Det kan være en krevende bransje å jobbe i. Når det er krevende å stå på jobb, er det viktig for de ansattes trygghet og trivsel at de vet hvem kollegaen er, og at de kan stole på at de kan jobben sin, sier Sandegren.

Les også

Virke positiv til ny bemannings-app: – Virker som en innovativ løsning

Bemanningsapp

Tidligere denne måneden skrev E24 om gründerselskapet Staffers, som har lansert en bemanningsapp for barer, restauranter og kafeer.

Her kan bedriftene legge ut ledige vakter, og knytte til seg potensielle arbeidstagere.

Sandegren synes ikke det er vanskelig å skjønne hvorfor det kan være attraktivt å bruke en tjeneste som Staffers.

– Det de gjør er å lage en standardløsning for noe som bare burde brukes i et skikkelig nødstilfelle, sier Sandegren.

Han forteller at det kan være mye arbeid å få fylt vaktlistene.

– Men vi har en fast stab som kan og vil jobbe, og da går det. For meg er det viktig at bransjen skal være seriøs, og at det å ha en jobb her er en skikkelig og trygg jobb, med godene og ansvaret det medfølger, sier Sandegren.

Gründerne bak appen, Kristian Midjås, Thom Berglund og Christian Wright har til sammen rundt 20 års erfaring fra restaurant- og utelivsbransjen.

Midjås forklarer at appen kun er ment som en nødløsning, slik Blå-sjefen beskriver.

Gjennom appen kan barer, restauranter og kafeer booke vakter og prøvetimer for potensielle ansatte.

Foto: Sigrid Moe/E24

De har tidligere fortalt E24 at de tidlig i prosessen med å utvikle tjenesten hadde kontakt med advokater for å sikre lovligheten.

– Vi tror at arbeidsgiverne helst vil ha ansatte som kjenner arbeidsplassen og oppgavene, og da lønner det seg å ansette folk fast. Staffers er et rekrutteringsverktøy både for å fylle tomme hull i skjemaet, og for å finne faste ansatte, har Midjås fortalt E24.

Bekymret byråd

Fellesforbundet har også uttrykt bekymring for at tjenesten dytter utelivsbransjen mot å bli et løsarbeidersamfunn.

Byråd for næring og eierskap i Oslo kommune, Marthe Scharning Lund (Ap), er også bekymret. Hun har ansvaret for skjenkepolitikken i Oslo.

– Tjenesten legger opp til å fremme mer av det vi prøver å komme bort fra. Det er kanskje den verste bransjen å gjøre dette i, sier Lund til E24.

Hun forteller at utelivsbransjen i Oslo har endret seg mye de siste 15 årene.

– Før var utelivet mer preget av bråk og overskjenking, men bransjen har virkelig snudd seg rundt og jobbet med problemene. Jeg er veldig fornøyd med utviklingen, men bransjen har hatt så store problemer at det er langt igjen for mange, sier byråden.

Etter rundt 4.500 tilsyn i overnattings- og serveringsbransjen fortalte Arbeidstilsynet i en rapport at de fant avvik hos åtte av ti virksomheter. De fleste av disse tilsynene var i serveringsvirksomheter.

Les også

Fra bar til oppstartsselskap: Gründere vil gjøre det lettere å bemanne utelivsbransjen

Løst tilknyttet

Tilsynet skriver blant annet at de fant mangler knyttet til arbeidsavtaler, planlegging, registrering og kontroll med arbeidstid, overtidsbruk og overtidsbetling.

– En av grunnene til at det har vært mer kriminalitet og uro i denne bransjen er nettopp at mange har vært så løst tilknyttet arbeidsplassen, sier Lund.

Midjås i Staffers forteller at denne typen avvik er noe de selv har opplevd i bransjen, og at de derfor sørger for at deres tjeneste rydder opp i flere av avvikene

– Blant annet får alle som jobber gjennom appen arbeidsavtale, alle timer blir registrert, med riktig arbeidstid. Skulle det bli konflikter mellom arbeidsgiver og arbeidstager på noen av disse punktene, står Staffers som en tredjepart som kan gi støtte i saken, sier Midjås og legger til at appen også gir bedriftene bedre kontroll over overtidsbruk og arbeidstid blant faste ansatte, siden de lettere kan få inn flere ved behov.

Les på E24+ (for abonnenter)

Når algoritmer gjør ledere verre

Riktig løsning?

Han forteller at de ønsker å bidra til mer seriøsitet og kompetanse i bransjen, blant annet ved at de som er registrert på plattformen også viser tydelig at de har kurs og sertifisering som kreves.

Byråden tror på at gründerne, som har jobbet mange år i bransjen, har sett et problem og funnet det de mener er en god løsning.

– Men det betyr ikke at dette er en riktig måte å løse problemet på, sier Lund.

– Dette handler ikke om at loven har blitt brutt, men at det er et bidrag i feil retning, legger hun til.

Byråden viser til en undersøkelse gjort i kommunen blant bartendere, som viste at rundt halvparten av de spurte hadde jobbet i bransjen i over tre år.

– Det er denne utviklingen vi vil ha mer av. Det er en næring som trenger fleksibilitet, men det er viktig at det hele tiden blir jobbet med å gjøre at det blir mer seriøsitet og kompetanse i bransjen, som gjør at utelivet blir tryggere for både de som jobber der, og for dem som bruker det, sier Lund.

Les også

Fra bar til oppstartsselskap: Gründere vil gjøre det lettere å bemanne utelivsbransjen

Les også

Norge når ikke opp: Dette er verdens ledende tek-byer

Les også

Virke positiv til ny bemannings-app: – Virker som en innovativ løsning

Her kan du lese mer om