Bemanningstjenesten Staffers har hentet 3,5 millioner kroner

Blant investorene er gründere bak oppstartsfabrikken Askeladden.

MØTTES I BRANSJEN: Gründerne (f.v.) Christian Wright, Thom Berglund og Kristian Midjås traff hverandre i utelivsbransjen, ble venner, og har startet selskap sammen.

Staffers
Publisert:

– Kapitalinnhentingen har tatt mye tid de siste månedene, men vi har fått mye ut av det, sier gründer Kristian Midjås, som også er daglig leder i oppstartsselskapet Staffers.

Gründerne har nå hentet 3,5 millioner kroner, og har totalt 15 investorer bak seg.

– Det er aktiv kapital. Vi vil ikke bare ha noen som spytter inn penger. Dette er investorer som kan hjelpe oss med kompetanse og erfaring. De er alt fra finansfolk, til restaurant- og bareiere, eller folk som selv er gründere, sier Midjås.

Blant investorene er gründere bak Askeladden & Co, som står bak konsepter som frisørkjeden Cutters og legeordningen Dr. Dropin.

Les på E24+ (for abonnenter)

Her velges det neste Cutters: – Vi skal være djevelens advokat

Utelivsbransjen

Sammen med sine medgründere Thom Berglund og Christian Wright leder Midjås selskapet som i februar i år lanserte en app som skulle gjøre det lettere å bemanne utelivsbransjen.

De forteller at de nå har 240 bedrifter som har registrert seg på appen, og rundt 3.700 arbeidssøkere har meldt interesse, 2.000 av disse er verifiserte arbeidssøkere.

– Vi er hovedsakelig i Oslo og på Østlandet, men vi ser nå på Trondheim som neste by. Vi tror vi er klare for lansering mot bedrifter der innen desember, sier Midjås, som legger til at de nå jobber med å få inn arbeidssøkere i studentbyen.

I sommer gikk Fellesforbundet ut og fortalte at de var bekymret for at tjenester som Staffers vil kunne føre til at flere vil unngå å ansette fast, i en bransje som allerede er utsatt med tanke på bruk av midlertidige stillinger.

Les på E24+ (for abonnenter)

Dette er våpendragerne i høstens viktigste slag i norsk dagligvare

Sigrid Moe/E24

Stillingsannonser

Byråden med ansvar for utelivsbransjen i Oslo og sjefen for utestedet Blå i Oslo delte denne bekymringen.

Gründerne, som selv kommer fra utelivsbransjen, svarte på sin side at de også ønsker å rydde i bransjen.

Gjennom appen kan kafeer, restauranter og barer legge ut ledige vakter og knytte til seg nye potensielle arbeidstagere.

Berglund forteller at de ser at det er større behov for stillingsannonser enn de først trodde.

– Det er også bedrifter som legger ut skift, og får inn vikarer, men vi ser at stillingsannonser treffer bedre enn vi hadde trodd, sier gründeren.

Les også

Dansk-startet bemanningsbyrå vil bli størst i Norge: Mener konkurrenter utnytter juridisk gråsone

Endret prising

De har også endret prisingsmodellen.

Tidligere ble arbeidsgiveren fakturert et beløp tilsvarende 18 prosent av timelønnen til den de fikk ansatt gjennom appen. Nå er det 33 kroner i timen uansett lønn.

– Det er lettere å forstå og forklare. Og så har vi aldri ønsket å ha et system som gjør det mindre attraktivt å gi folk høyere lønn, sier Midjås.

Gründerne presiseres at denne prisen ikke trekkes fra arbeidstagernes lønn, men faktureres bedriften direkte.

Planen til gründerne er først og fremst å ekspandere til flere norske byer. Først de største, og deretter de som har store sesongbehov. For eksempel Kragerø om sommeren.

– Målet har vært å få lansert i Stockholm til sommeren, om vi klarer å fortsette den veksten vi ser nå, sier Midjås.