Uber delte informasjon om 13 millioner brukere i USA: Nå kritiserer de myndighetene

Føyer seg i rekken av store teknologiselskap som velger å blottlegge statens informasjonshunger. Utviklingen bejubles av Datatilsynet.

LIKER IKKE Å DELE SÅ MYE: Uber er kritisk til den enorme mengden forespørsler om utlevering av informasjon fra amerikanske myndigheter. Her er Uber-toppsjef Travis Kalanick avbildet i januar.

Foto: Danish Siddiqui Reuters
Publisert:

Bak kulissene til noen av verdens største IT-selskaper foregår en tøff kamp om utlevering av informasjon om brukere til ulike lands myndigheter.

Og akkurat hvor enormt mye myndighetene ber utlevert, er noe stadig flere selskaper nå velger å være åpne om.

Etter at tungvektere som Facebook, Microsoft og Google har gjort det samme, har kjøretjenesten Uber nå også kommet på banen med det de kaller en «Transparency Report».

Deler statistikk om millioner

I rapporten kommer det frem at Uber utleverte data til amerikanske myndigheter om totalt 13 millioner brukere mellom juli og desember i fjor – hvorav 11,6 millioner var passasjerer og 583.000 var Uber-sjåfører.

De aller fleste rapporteringene følger standardpålegg fra amerikanske transportmyndigheter.

Ifølge Uber selv dreier disse seg typisk om informasjon om reiseruter, hvor sjåfører slipper folk på og av, hva slags kjøretøy som brukes og hvilke Uber-sjåfører som befinner seg i ulike områder til hvilken tid.

Les også

Vi er blitt mindre «personlige» på Facebook

Bjørn Erik Thon, direktør datatilsynet til sak om ny søkemotor på Facebook. FOTO: TROND SOLBERG/VG

Foto: Trond Solberg VG

Kritisk til myndighetene

Til tross for at det meste er aggregert statistikk, er Uber svært kritiske.

De viser blant annet til at de må utlevere presise GPS-koordinater, et krav som taxinæringen ikke omfattes av. Og de stiller spørsmål ved om utleveringen er nødvendig:

– I mange tilfeller sender myndighetene vagt formulerte forespørsler uten å forklare hvorfor informasjonen trengs, eller hva den skal brukes til, uttaler Uber i en melding som følger rapporten, ifølge Huffington Post.

– Og selv om denne typen kjøredata ikke inkluderer personlig informasjon, kan den avdekke handlingsmønstre – og det er mer enn myndighetene trenger for å gjøre jobben sin, uttaler de videre.

Ga info i 85 prosent av straffesakene

Men Uber bes også gi personopplysninger om konkrete passasjerer og sjåfører i straffesaker.

I USA kom det 408 forespørsler fra politimyndigheter i tidsrommet juli og desember i fjor. Uber opplyser at de bisto med informasjon – helt eller delvis – i 85 prosent av sakene. Mange av myndighetenes forespørsler var fulgt av rettskjennelser som påla Uber å utlevere informasjonen.

Uber har til nå ikke avslørt noe om sine utleveringer til myndighetene i land utenfor USA, men opplyser at de ønsker å begynne å gjøre det.

Les også

Sosiale medier blir stadig viktigere i jobbsøking

Datatilsynet liker åpenheten

Direktør Bjørn Erik Thon i Datatilsynet er glad for at stadig flere selskaper nå velger å vise frem hvordan de utveksler informasjon med myndighetene.

– Det er en riktig utvikling. Vi lever i et gjennomdigitalisert samfunn, hvor det er veldig lett å dele og innhente data. Da synes jeg det er viktig med størst mulig åpenhet om hva særlig politiet får tilgang på, sier Thon til E24.

– Men dersom politiet får for vid tilgang til informasjon, er ikke åpenhet om dette i seg selv godt nok, legger han til.

– Skal ikke være fritt fram

– Uber uttrykker bekymring for at myndighetene tar for lett på å hente ut informasjonen. Er du enig?

– Det går begge veier. Det kan også være selskap som er for slepphendte med å gi ut informasjon, poengterer Thon.

Han presiserer at han ikke kjenner Ubers praksis her, men snakker generelt. Som et positivt eksempel trekker han frem Microsoft, som har våget å utfordre CIA og nektet å utlevere informasjon da de mente forespørselen manglet rettslig grunnlag.

– Det er viktig at selskapene begrunner godt når de velger å utlevere personopplysninger. I utgangspunktet bør det foreligge en rettslig kjennelse. Det skal på ingen måte være «fritt fram», sier Thon.

Her kan du lese mer om