– Mister du kulheten, er det veldig vanskelig å komme tilbake

Tidligere Myspace-topp Sean Percival om det sosiale mediets død, skyene på Facebook-himmelen, og suksessformelen for E24-lesere med app i magen.

MED PÅ FALLET: Som en av toppene i MySpace ble Sean Percival vitne til et sosialt medies død fra innsiden. Nå deler han tipsene for å lykkes i app-jungelen.
  • Karl Wig
Publisert:

Historien om sosiale medier kan minne om en stjernehimmel som eksploderer i fortfilm: Stjerner fødes og stjerner dør, om hverandre, hele tiden. Noen lyser sterkere enn andre, men for de alle tikker klokken ned mot det uunngåelige: Før eller siden er alt brennstoffet brukt opp – og de slukker.

Det er få år siden, men inntil 2008 var det MySpace som lyste sterkest av dem alle. Det var verdens største sosiale nettverk – større enn Facebook, som ble unnfanget fire år tidligere, og passerte dem dette året.

Men selv to år senere, så sent som i 2010, var MySpace blant verdens fem største nettsider, med 130 millioner besøk månedlig.

Da hadde Sean Percival, Myspace-visepresident for online-markedsføring, allerede merket at de var i trøbbel.

– Vi begynte å miste millioner av brukere hver måned. Vi hadde fortsatt en stor brukermasse, men vi hadde mistet noe av kulheten, sier Percival, og deler det som for MySpace ble en dyrekjøpt erfaring:

– Når en nettside mister kulheten sin, er det veldig vanskelig å komme tilbake.

E24 møter den tidligere MySpace-toppen blant gründerspirene på Startup Lab i Forskningsparken i Oslo. Torsdag går han på scenen til Bylarm: Interactive for å snakke offentlig om stjernedøden for første gang.

Les også

- Facebook er ikke kult lenger

«Joker_PrincessXXX»

– Det var mye som buttet imot. Spammen begynte å bli ille, grensesnitter var rotete. Facebook var på banen med sin autoritære tilnærming: Profiler som ble holdt rene og organiserte, fri for kludder.

Percival tror det gradvis skjedde et skifte utpå 2000-tallet. Noe av mistilliten mot onlinetjenestene forsvant, og vi ble mer åpne for å vise vårt egentlige jeg. Kontrasten var stor.

– På Myspace fikk vi brukere som «Joker_PrincessXXX». På Facebook ble de tvunget til å bruke sitt ordentlige navn. I begynnelsen ble det ikke så godt mottatt, men det endret seg.

Parcival sier det var de såkalte «power-brukerne», viktige opinionslederne som viser vei for massene, som falt av lasset først. Og det var ikke bare Facebook som fristet.

Les også

LinkedIn knuser Myspace

– Det var et kaos

– Rundt 2007, 2008 begynte Twitter å bli stort. Jeg tror folk fikk appetitten på på en renere, enklere opplevelse. Mens Twitter bare lar deg skrive 140 tegn, var MySpace basert på tunge elementer: Musikkfiler, videofiler, profiler som tok evigheter å laste inn. Det var et kaos.

Noe av det aller viktigste et sosialt medie gjør, er såkalt «user onboarding», forteller han – kunsten å få nye brukere raskt integrert i tjenesten.

– Selv om internettforbindelsene har blitt raskere og raskere, har folks konsentrasjonsevne krympet. De venter ikke tålmodig. Tar du ikke imot nye brukere skikkelig, blir de ikke værende. Og Myspace hadde massevis av brukere som kun logget seg inn den ene gangen.

Ville byttet navn

– Du er tilbake i 2010 med erfaringene og informasjonen du har nå. Hva gjør du annerledes?

Spørsmålets vidåpne, jobbintervju-aktige tilsnitt kunne hatt smått lammende effekt. Men Percival kaster ikke bort tiden. Nå lener han seg forover:

– Flere ting. For det første: Vi skulle trolig ha skiftet navn. Myspace-merkevaren bar for mye negativ bagasje.

– Hva slags bagasje?

– Folk så på det som farlig, utrygt, treigt, komplisert, ufokusert, og ikke minst: Ukult, sier Percival og gjentar visdomsordet om hvor vanskelig comebacket er for de ukule.

– Jeg kan bare komme på tre selskaper som noensinne har klart det. Nintendo, Apple og Lego. Men alle disse lager fysiske produkter, og da har de mer å spille på. Yahoo? De har aldri kommet tilbake. Et nytt navn kan bety et nytt liv for en merkevare. En helt ny opplevelse.

Les også

- Facebook er ikke kult lenger

Valgets kvaler

Men Percival ville gjort flere ting annerledes. I sin tid var MySpace den store kanalen for å spille av musikk gratis fra dine favorittartister. De skulle Percival gjerne ha rendyrket.

– Vi gikk i altfor mange ulike retninger. Vi skulle ha fokusert 100 prosent på musikken. Vi hadde den beste katalogen. Ingen andre hadde slike avtaler med artistene igjen før Spotify.

– I stedet var det MySpace for mote, Myspace for kjendis, for sport. I stedet for å gjøre én ting fantastisk, gjorde de mange ting OK.

– Brukere responderer ikke bra på for mange valg. Det er bedre å tilby én ting de kan gjøre veldig bra, sier Percival.

Kjøpe seg kulhet

– Du snakket om å miste kulheten. Er Facebook i ferd med å gjøre det?

– De er definitivt utsatt. Men de har blitt så massive: De kan sitte og gjøre ingenting, og det vil ta fem eller ti år. Samtidig er de jo bekymret selv. Hvorfor tror du de prøvde å kjøpe Snapshat for tre milliarder dollar?

Spørsmålet henger ikke lenge i luften.

– Fordi de mister ungdommene til slike apper. Og i en periode kan nok Facebook kjøpe seg til kulhet. De kan rett og slett kjøpe opp selskaper.

I 2012 la Facebook én milliard dollar på bordet for Instagram.

– De var i ferd med å miste grepet om billeddeling. Så de kjøpte den største dedikerte appen for billeddeling de kunne. De mister litt av kulheten, men de er som skilpadden. De beveger seg sakte igjennom utfordringene, gjør ingen panikkartede bevegelser, men prøver å styrke seg når de kan. Enten på nettsidene sine eller igjennom andre apper.

Les også

- Facebook vil miste 80 prosent av brukerne innen 2017

Fremtiden fra studenthybelen

Percival vet det bedre enn de fleste: Om ti år kan stjernehimmelen for sosiale medier se helt annerledes ut, nok en gang. Hvem er de store spillerne da? Google?

– Google har feilet hver eneste gang de har prøvd, fnyser Percival.

– Jeg tror fremtidens suksesser kan komme helt plutselig inn fra siden. Det krever bare to dedikerte sjeler som jobber fra studenthybelen. Det var slik Snapchat ble startet. Og de neste årene ser vi kanskje fem eller ti nye slike selskaper.

– De har millioner av brukere – og apper ingen har tenkt på enda.

Percivals suksessoppskrift: Dette må du gjøre for å få millioner av brukere

Drømmer du om å lage fremtidens app-suksess? Her er Seans fem «lover».

1. Appen må være «sinnssykt» viral fra dag én. Den bør være designet slik at hver eneste nye bruker minst skaffer inn to nye til.

– Appene må enkelt kunne skaleres opp. De må kunne nå millioner av brukere brennkvikt, og dette virale aspektet må være dypt integrert i appen. Ikke bare litt – den må være sinnssykt viral, og denne opplevelsen må møte brukerne umiddelbart. Hvis ikke må du tilbake til tegnebrettet, fastslår Percival.

2. Rett deg mot den yngre demografien. Da e det mye enklere å få appen til å vokse seg til suksessen du vil at den skal være.

– Yngre elsker å prøve ny teknologi, men de elsker også å dele. De vil at vennene deres skal bruke det samme de bruker. Dessuten er yngre drevet av en grunnleggende frykt for å gå glipp av det nye store.

3. Dropp laptop, hold deg til mobile plattformer.

– Vi bruker fortsatt laptopen, men det er for produktive oppgaver. For innholdskonsum er det mobil som gjelder. Det fordrer at app-opplevelsen er enkel å svelge i små porsjoner, altså slik vi jo bruker mobilene våre.

4. Gjør deg uunnværlig hver eneste dag. Lag en «tannbørste-app».

– Jeg husker ikke hvor begrepet oppsto, men det handler om å lage en app som er like uunnværlig som tannbørsen: Klarer du å designe noe folk føler de må bruke flere ganger daglig – både morgen og kveld – har du virkelig skapt noe unikt. Om folk bare vil bruke appen en gang i uken, minsker sjansen for at du sitter på en vinner.

5. Ikke lag en app som gjør to ting godt nok. Lag en app som gjør én ting fantastisk.

– De fleste utviklere har lite penger, lite tid og få ressurser. Ikke forsøk å gjøre for mye med dem. Mange utviklere blir besatt av å legge til funksjoner, og det ender bare med rot. Tenk som Apple: De fortsetter å fjerne og fjerne funksjoner, helt til de sitter på noe som funker godt nok.

Publisert:
Gå til e24.no

Flere artikler

  1. – Janteloven har skadet det norske næringslivet

  2. Her er verdens mest populære sosiale nettverk

  3. Økokrim: – Vi får henvendelser om datingsvindler hver dag

  4. Slik klarte Facebook å kidnappe internett

  5. Ny fremtidsvisjon for Facebook: – Bare tåkeprat