Dette er fotomodellenes digitale utfordrere

Den ene er ekte, den andre digital. Ser du forskjellen?

BILLIGERE I DRIFT: Lite skiller bildet av den digitale modellen (venstre) fra den ekte (høyre), bortsett fra at det kan brukes i det uendelige i for eksempel en nettbutikk, mens den ekte modellen må ta nye bilder hver gang.

Looklet / Pholk (Foto: Veronica von Clemm Styling: Cornelia Brunasso Hår/makeup: Maja Silfvenius Modell : Karin Santini/ Pholk)
  • Caroline Enge
Publisert: Publisert:

Adrian Lervåg Skår retter litt på sin egen nese. Kinnene er kanskje litt store, og i øynene er det ikke mye glimt å spore. Men det er en start.

- Her ser du hvordan jeg har kombinert ansiktet forfra med profilen min fra siden, slik at bildet får mer dybde, forklarer Skår, som er faglærer i 3D Spilldesign ved Noroff Fagskole i Oslo.

- Neste steg er ører og hals. Og hår, det er ganske vanskelig å få til, fortsetter han.

- Vanskelig å se forskjell

Med utallige klikk og noen timer foran dataskjermen har bildet begynt ligne mer eller mindre på ham selv.

- Jeg mener det er mulig å skape en 3D-modell som er så realistisk at man ikke kan se forskjell på den og et ekte menneske, sier Skår.

Fotomodell er en eksklusiv yrkesgruppe, og som følge av det beskjedne antallet, har SSB valgt å slå dem sammen i statistikken til «mannekenger og modeller, demonstrasjonsselgere, dørselgere, telefon- og nettselgere og andre salgsmedarbeidere». I alt er de 11.000 her i landet, men skal vi tro svenske og britiske forskere, kommer ingen i denne gruppen til å ha jobb i 2035.

Faktisk vil over halvparten av de yrkene som nordmenn jobber med i dag, forsvinne i løpet av 20 år, ifølge forskerne. Fotomodell er med 98 prosent sikkerhet en av dem, viser en svensk rapport.

Les også

- At maskinene kan jobbe for oss, er jo en gammel drøm

3D-designerne viser hvorfor yrket spås en dyster fremtid.

- Kjønnsløst

- Teknikken går fremover, så man vet jo aldri, sier modellmamma i Team Models, Eivor Øvrebø.

- Men det har blitt forsøkt med datalagde modeller før, og det ble nedstemt ganske fort. Det ble veldig kjønnsløst og dødt, fortsetter hun.

(Artikkelen fortsetter under bildet...)

STRØMLINJEFORMET: Looklet er blant firmaene som tilbyr nettbutikker fiks ferdige modeller til å vise frem klærne deres.

Foto: Gjengitt med tillatelse fra Looklet

Modellmammaen har vært i bransjen i femti år, og hun har sett hvordan digitale verktøy har blitt stadig viktigere. Men steget er langt fra å redigere bildene digitalt til å konstruere dem, mener Øvrebø.

- Photoshop pynter på bildene, om de er pene eller ikke. Har man en kvise eller et blåmerke så fjernes kanskje det, men vi tar jo ikke bort mimikken og glimtet i øynene, sier Øvrebø.

Men skal man selge klær, kan det kanskje være enklere å kjøpe inn en medgjørlig kropp uten en lyte som aldri blir sliten eller gammel, framfor stadig nye photoshoots for hver eneste kolleksjon.

H&Ms digitale kropper

Allerede i 2011 fikk kleskjeden Hennes & Mauritz mye oppmerksomhet da de brukte datagenererte kropper for å vise frem bikinier i nettbutikken sin.

Den samme kroppen dukket opp med ulike ansikter og ulik hudfarge, men i nøyaktig samme positur.

– Det er ikke en ekte kropp, den er helt virtuell og laget med en datamaskin. Vi tar bilder av klærne på en dukke av samme type som vi har i butikkene, og deretter får de menneskelig utseende gjennom et dataprogram sa Håcan Andersson, pressekontakt i H&M i Sverige til Aftonbladet den gangen.

I dag har kleskjeden imidlertid sluttet med de digitale modellene.

- Vi har på et tidligere tidspunkt benyttet digitale modeller, men benytter ikke disse lengre i dag. Vi har heller ingen konkrete planer om å benytte dette fremover, skriver presseansvarlig i H&M Norge, Kristin Fjeld i en e-post til E24.

- I H&M jobber vi hele tiden med å vise frem moten på nye og spennende måter. For noen år siden testet vi bruk av digitale modeller ved enkelte anledninger, men benytter ikke disse i dag, svarer hun på spørsmålet om hvorfor de ga seg med 3D-modellene.

- Et supplement

Modell Karin Santini

Foto: Veronica von Clemm Styling: Cornelia Brunasso Hår/makeup: Maja Silfvenius Modell : Karin / Pholk

- Det kan være en fase der man tester digitale modeller. Det er et nytt redskap som man naturlig nok vil prøve ut, sier Karin Santini.

Hun har jobbet som modell i mote- og reklamebransjen siden hun var fjorten.

En photoshoot kan ta alt fra 3 til 12 timer, og det kan resultere i ett eneste bilde.

- Det varierer veldig, og skal man ta bilder av mange plagg kan det gå ganske radig. Men det kan også gå hele dagen, om det skjer noe uforutsett. Reisen kan ta lang tid, det kan være problemer med utstyret, og så videre, forteller Santini.

På en «ekte» photoshoot kreves dessuten et helt mannskap, inkludert fotograf, stylist, og massevis av utstyr.

Til tross for alt arbeidet det krever, tror ikke modellen det er noen grunn til å frykte for yrkets fremtid.

- Det blir nesten for to forskjellige kunstformer å regne, kanskje kan det være greit med digitale modeller til reklamebruk, men til andre prosjekter trenger man fortsatt et mer upusset og ekte uttrykk, mener Santini.

Nå kan du 3D-printe deg selv

Retusjeringsprogrammer som Photoshop har allerede sørget for at modellyrket er langt fra det samme som før.

- Digitale modeller kan nok være et supplement vi kan samarbeide med i fremtiden. Men det er noe særegent med mennesker som jeg aldri tror teknologien helt vil greie å gjenskape, sier Santini.

Bør ha referanse

Og enn så lenge trenger faktisk designerne noe å «herme etter».

- De beste 3D-modellene er alltid laget med et ekte menneske som referanse. Det er ikke bare å sette seg ned og lage et helt nytt menneske, sier Adrian Lervåg Skår.

Kun et fåtall spesialiserer seg på å lage realistiske modeller av mennesker, og blir såkalte «character artists». Men flere av elevene får i oppgave å gjenskape et bilde av seg selv i innføringskurset i 3D.

Ny 3D-modell av Norge vil koste 300 millioner

- Det vanskeligste er alle de bitte små musklene og linjene i ansiktet som vi knapt oppfatter til daglig. Om detaljene mangler på modellen, merker man likevel fort at det er noe som ikke helt stemmer, sier Skår.

Han viser fram hvordan «skjelettet» som må ligge bak ansiktet rigges opp bit for bit, slik at det ferdige ansiktet kan endre uttrykk. En god character artist må i tillegg til årevis med 3D-erfaring også ha kunnskaper om anatomi.

(Artikkelen fortsetter under bildet...)

KONSTRUERER SEG SELV: Adrian Lervåg Skår demonstrerer hvordan 3D-design av ansikter fungerer.

Caroline Nikoline Enge

Russiske nyheter tok feil

Allerede finnes det mange eksempler fra filmens og spillenes verden på at 3D kan erstatte menneskekroppen.

- I filmen Gravity er for eksempel ansiktet til Sandra Bullock det eneste «ekte». Selve kroppen, utstyret og omgivelsene rundt er helt digitale, forteller Adrian Lervåg Skår.

Nettet er fullt av eksempler på hvor realistiske datagenererte portretter av mennesker allerede kan se ut, for eksempel på nettstedet Ninjacrunch.

På 1...

2...

- Det er ikke alltid lett å se forskjell for et utrent øye, sier Skår.

- Og det kan skape forvirring som vi ser, fortsetter han og viser frem et bilde av afrikanske barnesoldater.

Bildet er et skjermdump fra et dataspill, men det hindret ikke Russia Today i å bruke det som illustrasjon i en nyhetssending som handlet om konflikten i Sør-Sudan. Flere nyhetsmedier skal ha brukt spillbilder i lignende saker, melder Polygon.com.

- Industrialisert photoshoot

Om de digitale «kollegene» er kommet for å bli, vil i alle fall ikke modellene si for sikkert. Men med et voksende marked for klesbutikker på nett, kan de nok vente seg flere digitale utfordrere i årene som kommer.

3! - Så har referansebildet av Adrian L. Skår fått sitt eget liv i 3D-versjon.

Det er det svenske byrået Looklet som designet H&Ms bikinimodeller i 2011. De har utviklet teknologien spesielt for kleskjeder som trenger av store store mengder klær til nettbutikken sin.

- Motebutikker på nett håndterer uendelig mange bilder hver dag. Photoshootene innebærer planlegging og forberedelser av spesifikke steder, modeller og store team med spesialkompetanse. Vår teknologi vil dramatisk redusere tid og penger på photoshoots ved å strømlinjeforme bildeproduksjonen, skriver firmaet på sine hjemmesider.

Looklet kaller teknologien å plukke fra hverandre den tradisjonelle photoshooten,
som de nå har «satt sammen igjen på en industrialisert måte». Klær og tilbehør fotograferes først, så kombineres de med en modell i programvaren. De har en samling ferdige modeller, men kundene kan også velge å bruke sine egne.

Følger moten

Som i resten av motebransjen, skifter trendene stadig, også når det gjelder etterspørselen av ulike modeller.

Ifølge modellmamma Eivor Øvrebø følger interessen for de klassiske modellene konjunkturene.

Eivor Øvrebø, manager i Team Models.

Janne Møller-Hansen

- I nedgangstider bruker man mindre penger på reklame, og dermed er klassiske typer tryggere å velge enn de spesielle, for de selger alltid. De med mer spesielt utseende blir etterspurt når det er gode tider, sier Øvrebø.

Modell Karin Santini tror 3D-modellene kan bli borte igjen når trenden snur.

- Jeg vet ikke hvor lenge folk vil synes det er pent å se på så animerte kropper. Jeg er ikke sikker på hvor lønnsomt det egentlig er. Folk kan fort bli lei uttrykksløse modeller de ikke kjenner seg igjen i, og da vil de heller ikke kjøpe produktet, tror Santini.

Men tror ikke Øvrebø, som har sett utviklingen gjennom femti år, at de fleste modellene kan konstrueres realistisk nok om i 2035?

- Da er jeg ikke i bransjen lenger, så I couldn’t care!, utbryter Øvrebø.

- Men huff, for en kjedelig verden det ville bli. Jeg skulle ønske vi satte oss ned litt og tenkte på hva vi holder på med. I dag skal alle trene, være slanke, ha muskler og rumpe på en gang. Det er så kjedelig når hele gjengen er helt like. Takk gud at vi alle er forskjellige, jeg håper inderlig vi får lov til å fortsette med det i fremtiden også!

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Arbeidsliv

Flere artikler

  1. Dette mener de ansatte om sine utrydningstruede yrker

  2. Halvparten av dagens jobber kan bli erstattet innen 20 år

  3. Om 20 år skriver kanskje en robot oppfølgeren til denne
    artikkelen

  4. Slik skal teknologien gjøre alderdommen enklere

  5. Ingen bransje slipper unna digitaliseringen