Test av Tesla Model S P85D: - Rett og slett et ekstremt godt kjøp

Med trekk på alle fire hjul og 700 hestekrefter har Tesla skapt noe sprenger skalaen, en familiebil hvor volumet er skrudd til 11. Se video over

Publisert:

Endelig har det kommet en stor og komfortabel familiebil som gjør null til hundre på 3,2 sekunder. Dette har vært et segment som har vært fullstendig neglisjert av bilprodusentene i mer enn hundre år.

Hvor mange ganger har man ikke støtt på problemet med at en eller annen fancy sportsbil gruser deg i lyskryss når du er på vei til hytta med hele familien om bord.

Selvsagt måtte det en helt fersk bilprodusent til for å tette dette hullet i et ellers velfylt bilmarked. Et selskap som med største letthet lager elbiler med en rekkevidde som dekker nær sagt alle behov, mens resten av de tradisjonelle produsentene sliter med å lage en elbil som går noe lenger enn rekkevidden på en bensinbil der reservetanklampen lyser.

Les også

Hjemmeoppdatert Tesla

Naturligvis er det helt fullstendig meningsløst og på grensen til galskap med en familiebil som har Tesla Model S P85D sine ytelser. Den har effekt tilsvarende 700 hestekrefter og et dreiemoment som nærmer seg 1000 newtonmeter. Og når dette leveres av en elektromotor er det bortimot umulig å beskrive hvor vanvittig voldsomt og plutselig disse kreftene kommer. For her er det ikke, som i en konvensjonell motor, en hel haug med deler som skal møtes og et ideelt turtall som skal treffes før man har maksimum effekt. I en elbil er dette til stede umiddelbart, og det kommer lydløst.

Uvirkelig

De første sekundene P85D akselererer er fullstendig uvirkelige, og det er enda verre om man sitter på, for da er det ingenting som kan forberede deg på spretterteffekten. Ikke en lyd og ikke noe man har opplevd tidligere.

Så hvorfor har Tesla gjort dette? For opplevelsen denne bilen gir i sitt galskapsmodus er ikke noe man har lyst til å påføre sine barn for mange ganger. Et lite barn vil trolig utvikle en høyst forståelig bilskrekk som vil vare livet ut.

Dette har de gjort fordi de kan det.

Det uttalte målet til Elon Musk og hans Tesla har vært å vise at elbiler både kan være stilige og ha ytelser og rekkevidde som en bensinbil. Det har de allerede klart og nå har de skrudd volumet til 11.

(Saken fortsetter under billedserien)

Bilen har to forskjellige modi, «Sport» og «Insane», det er den siste som bilen automatisk starter i. Det sier vel sitt.

Ytelsestallene skulle egentlig tilsi en bil som er temmelig uhåndterlig, men med vekten – batteriene – plassert lavt og trekk på alle fire hjul så fremstår den som veldig enkel å ha med å gjøre.

Det svake punktet

De tidligere P85 modellene fikk antispinnsystemene til å jobbe overtid for å holde hekken sånn noenlunde på rett spor, nå tar en differensial over og sender kraften til det eller de hjulene som har best grep. Bilen føles som en gigantisk gokart, og veigrepet fremstår som både bra og forutsigbart.

Mer bilstoff på E24 BIL

Komforten er fortsatt god, den har noe mer hjulstøy enn det man vil oppleve i andre luksusbiler som er i samme størrelse, men fraværet av motorlyd gir en fredelig kupe. Her har de og den senere tid oppgradert setene, de manglet tidligere sidestøtte, nå sitter man godt.

Ellers er interiøret fortsatt bilens svakeste punkt. Selve utførelsen og materialkvaliteten er sånn midt på treet. Den digre skjermen funger fint, men det ser ikke spesielt bra ut. I tillegg er den manglende midtkonsollen fortsatt et mysterium. At man ikke trenger å dra noe drivverk gjennom bilen gjør at man frigjør plass, men å løse det med et plasttrau på gulvet hvor ting sklir rundt, er rart.

Absurd

Dette er samtidig ting som lett er til å leve med når resten av pakka er av et så heftig nivå. Rekkevidden er fortsatt solid, den er oppgitt å være 48 mil, noen mil mindre enn P85. Plassen innvendig er grom og bagasjeplassen er på formidable 895 liter.

Slik det norske incentivsystemet er i dag så er dette rett og slett et ekstremt bra kjøp. Skal man ha en familiebil som har noe i nærheten av P85D sine ytelser blir det en Porsche Panamera Turbo S. Den er et halvt sekund treigere fra null til hundre og koster to millioner kroner mer.

Det eneste som er en forutsetning for at bilen skal klaffe er at man har et eget ladepunkt med litt ekstra futt, og man skal være klar over at bilen har et flateinnhold på 10 kvadratmeter. Den er ikke skreddersydd for parkeringshus og trange bygater.

Hvordan en bilfabrikk i oppstartsfasen er alene, og ser ut til å fortsette og være det i flere år fremover, med en bil som dette er rett og slett helt absurd og bortimot pinlig for resten av den tradisjonelle bilbransjen.

Les også

Derfor er Tesla Model X så forsinket

Les også

Elon Musk til E24: – Vi skal lage 500.000 biler

Les også

Tim Cook: – Var det en god måte å unngå spørsmålet på?

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om