Norske Tesla-kunder har ventet tre år - nå er datoen klar
Om ti dager blir de første bilene av Teslas Model X levert til norske kunder. Én nordmann har ventet over 1.000 dager med Europas første reservasjon.
Hvis man skal være blant de første som får hendene på rattet på sin egen nye Tesla-modell, må man stille seg i køen tidlig og smøre seg med tålmodighet. Mye tålmodighet.
De første norske Tesla Model X-reservasjonsholderne stilte seg i leveringskøen allerede i 2013. Mer enn fire år etter at den første prototypen ble vist frem, er leveringsdato for Norge satt:
De første norske Model X blir levert 29. juni, røper kommunikasjonssjef i Tesla Norge, Even Sandvold Roland, overfor E24.
– Vi gleder oss stort til å få Model X på norske veier. Tilbakemeldingene fra kunder som har prøvekjørt, er at bilen var verd å vente på, sier han om firehjulstrekkeren som akselerer fra 0 til 100 kilometer på bare 3,4 sekunder.
Et reservasjonsnummer er som en kølapp. Var man blant de første til å reservere, vil man være blant de første som får den nye modellen når den rulles ut på norske veier.
Det er ingen tvil om at det ikke byr Tesla-entusiaster imot å vente. Etter reservasjonene til «Folke-Teslaen» Model 3 åpnet, kunne elbilprodusenten telle vanvittige 325.000 reservasjoner.
Liten leveranse
Enkelte har vært villig til å vente lenger enn andre på den dyreste og kraftigste elbilen hittil fra Tesla.
Europas første reservasjonsholder til Model X, med reservasjonsnummer 0001 er norsk og får levert bilen 29. juni.
– Kundene som får bilen den dagen, har allerede fått beskjed. Det er mange som er spente, selvfølgelig, sier Sandvold Roland.
Hvis vedkommende har telt dagene ned til leveranse, er over 1.000 dager med venting blitt krysset ut i kalenderen.
De fleste norske reservasjonsholderne vil få levert Model X utover sensommeren og høsten.
– Det er klart at den første leveransen ikke blir kjempestor, men vi venter økende leveransevolum utover, sier Sandvold Roland, som ikke vil tallfeste hvor mange elbiler som leveres 29. juni.
13. februar 2012 ble den første prototypen av Tesla Model X presentert. Firehjulstrekkeren er blitt lovet på markedet til flere tidspunkt, med 2014 som første gjetning. I 2015 ble den sluppet i verdens største elbilmarked, USA.
– Produksjonen av Model X er blitt rammet av forsinkelser. Har Tesla innhentet deler av forsinkelsen?
– Ja, det har vi. Den forsinkelsen skyldes at vi er opptatt av å levere høy kvalitet i alt vi gjør. Derfor vil vi ikke skalere opp produksjonen før vi er trygge på at bilene som rulle ut av fabrikken, innfrir vår standard, sier Sandvold Roland.
– Er dere i rute med produksjonsmålet for 2016 av Model X?
– Det ser foreløpig lovende ut, og det gjenspeiles i leveringstiden. Bestiller du Model X i dag, får du bilen innen året er omme.
Stort norsk marked
Til tross for lavt folktall utgjør Norge blant de største elbilmarkedene i verden.
Sandvold Roland vil ikke kommentere hvor stor markedsandel norske kunder utgjør for Tesla, men årsrapporten for 2015 viser at 107.000 biler totalt er blitt levert til og med 31. desember 2015.
Ifølge tall fra OFV har det blitt registret 10.084 elbiler fra Tesla innen den samme perioden.
Dermed utgjorde det norske markedet litt under 10 prosent av Teslas salg globalt hittil.
I 2015 var over 70.800 elbiler kjøpt i Norge, ifølge Verdens energibyrå (IEA). 5,63 prosent av solgte elbiler totalt befant seg i utgangen av året i Norge, som ifølge IEA-tallene har den femte største elbilbeholdning globalt.
Til sammenligning utgjorde Norges befolkning 0,07 prosent av verdens ved inngangen av 2016.
Tesla: I rute med produksjonsmål
Globalt vil det bli solgt 7 millioner elbiler i 2020, estimerer OECD, samme år som Teslas produksjonsmål er 500.000 elbiler.
– Er Tesla i rute med produksjonsmålet for 2016?
– Vi ligger godt an til å levere 80.000-90.000 biler globalt, i tråd med det vi har sagt vi skal produsere, sier Sandvold Roland.
Miljøkritikk
Tesla-bilene er ved flere anledninger blitt kritisert for å være mindre miljøvennlige enn konvensjonelle biler. Årsaken er at elbilproduksjonen innebærer større utslipp enn produksjon av diesel- og bensinbiler, ifølge NAF.
Det er særlig batteriproduksjonen, hvilket krever sjeldne metaller, som står for stygge utslipp.
I forhold til enkelte konvensjonelle biltyper gir produksjonen av elbiler om lag tre ganger så høye klimautslipp.
I Norge har NAF konkludert med at elbiler gir noe mindre klimagassutslipp totalt sett enn konvensjonelle biler.
Sandvold Roland ønsker ikke å kommentere miljøkritikken, utover å vise til en rapport fra ikke-kommersielle Union of Concerned Scientists (UCS).
UCS konkluderer med at totalregnskapet for elbiler gir et klimagassutslipp tilsvarende halvparten av bensinbiler gjennom et livsløp. Elbiler fra Nissan Leaf og Tesla Model S var gjenstand for beregningene i undersøkelsen.