Volkswagens topp-ingeniører etterforskes av tyske myndigheter

Volkswagen blir etterforsket av myndigheter i flere land etter avsløringene om dieseljukset. Nå skal to av selskapets mest anerkjente ingeniører undersøkes.

TØFT: Det har vært harde uker for Volkswagen etter at dieseljukset ble avslørt.

Fabian Bimmer
  • Victoria Armstrong
  • Johan Nordstrøm
Publisert:

To av Tysklands fremste bilingeniører blir etterforsket av Volkswagen som følge av jukseskandalen som ble utløst to uker siden. Ingeniørene har begge mistet jobbene sine i selskapet, melder the Wall Street Journal.

Sjefingeniør i Audi, Ulrich Hackenberg, og Wolfgang Hatz fra Porsche er ansett som to av de beste ingeniørene i tysk bilindustri.

Siden 2007 har begge vært ansvarlige for forskning og utvikling i Volkswagen.

Les også

Forskere: Volkswagen og Audi slipper ut ti ganger så mye som konkurrentene

Lang fartstid i Volkswagen

Hatz kom til Volkswagen i 2001 etter å ha jobbet med BMW, Opel og Fiat.

UTE AV SELSKAPET: Wall Street Journal melder at Ulrich Hackenberg mistet jobben etter jukseskandalen.

Kai Pfaffenbach

Siden 2011 har han vært utviklingsleder i Porsche. Hackenberg har jobbet i Audi siden 1985, og har blant annet vært med på å utvikle modellene A3, A4, A6, A8, TT og A2.

I slutten av september gikk Volkswagen ut med en offentlig beklagelse etter at amerikanske myndigheter oppdaget at bilselskapet har jukset med utslippstestene på enkelte dieselmotorer.

Store konsekvenser for jukset

Avsløringene har skapt enorme reaksjoner verden rundt, og konsekvensene av jukset har stått på rekke og rad.

Les også

Solvik-Olsen vil sjekke andre bilmerker

Volkswagens konsernsjef Martin Winterkorn har sagt opp jobben, flere land har trukket juksemotorene fra markedet og det tyske bilselskapet må tilbakekalle millioner av biler som har blitt tuklet med.

I tillegg venter trolig en bot og flere søksmål.

Volkswagen-aksjen har siden 18. september falt hele 44,02 prosent. Det innebærer at markedsverdien har synket med rundt 30 milliarder euro, altså over 281 milliarder kroner.

Nå jobbes det iherdig med å kartlegge hvilke biler som er berørt av jukset, hvor disse bilene befinner seg og hvordan man skal rette opp i motorene.

VW har tidligere innrømmet at 11 millioner av selskapets biler er blitt solgt verden over med dieselmotorer er utstyrt med teknologi som gjør det mulig å pynte på utslippstester. Men hvor mange av disse som har blitt solgt i EU, har så langt ikke vært kjent.

Jukset med 8 millioner biler i EU

Nå har Volkswagen innrømmet at skandalen omfatter 8 millioner biler i EU, ifølge tyske Handelsblatt. Tallet er oppgitt i et brev medlemmer i det tyske parlamentet.

Det er dieselmotorer av typen EA 189 EU5 med 1,2 liters, 1,6 liters og 2,0 liters sylindervolum, som omfattes av skandalen, ifølge brevet, skriver Handelsblatt.

Aluminiumsindustrien kan tjene på Wolkswagen-jukset, ved at det blir økt etterspørsel etter aluminium, tror Norsk Hydro.
Ved å bruke aluminium i stedet for stål kan bilprodusentene nemlig få ned vekten på bilene og dermed også senke drivstofforbruket.

(artikkelen fortsetter under bildet)

Volkswagen-aksjen har falt hele 44 prosent, etter at utslipps-skandalen ble avdekket.

Skjermdump: Infront
Les også

Sverige kan komme til å kreve utslippserstatning av Volkswagen

Ti ganger mer utslipp enn konkurrentene

FERDIG: Wolfgang Hatz jobber ikke lenger i Volkswagen.

Porsche

Fredag ble det kjent at tyske bilmyndigheter vil gjennomføre tester av Euro 6-biler, som Volkswagen selv har sagt ikke har blitt tuklet med. Det har foreløpig kun vært snakk om at Euro 5-dieselbilene har jukseprogramvaren i seg.

Forrige uke ble det også kjent at enkelte biler fra Volkswagen og Audi slipper ut så mye som ti ganger mer nitrogenoksider (NOx) som konkurrentene BMW, Mercedes-Benz og Chevrolet. Det var svenske Dagens Industri som først omtalte saken.

I forrige uke sa Siri Sorteberg i Miljødirektoratet til E24 at hun var bekymret over utslippsnivåene.

Les også

Eksperter: VW-kunder kan ha krav på kompensasjon

– Men generelt er vi bekymret over avsløringene om at dieselbilene har mye høyere utslipp i praksis enn hva som oppgis. Det var nedslående nyheter da den forrige rapporten fra Transportøkonomisk institutt viste stor forskjell mellom oppgitte og faktiske utslipp, sier seksjonsleder Siri Sorteberg til E24.

E24 har prøvd å kontakte Volkswagen Tyskland, men vi har ikke mottatt svar på vår henvendelse.

Her kan du lese mer om

  1. Volkswagen
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. – Tre nye Volkswagen-topper må gå

  2. Tysk avis trekker BMW inn i utslippsskandalen

  3. Forskere: Volkswagen og Audi slipper ut ti ganger så mye som konkurrentene

  4. Annonsørinnhold

  5. 630.000 tyske biler tilbakekalles i Europa

  6. Porsche vil ikke lage flere dieselbiler