En importør står for halve kabrioletsalget

BMW Norge selger halvparten av alle kabrioleter i Norge, men volumet for segmentet har rast de siste to årene.

BESTSELGER: Christian Gottschalk i BMW Norge ved en av deres seks forskjellige kabrioletmodeller, 2-serie. Andre merker har helt sluttet å selge slike biler i Norge.
  • Morten Abrahamsen
Publisert:

Halvparten av alle nye kabrioleter i Norge så langt i år kommer fra én importør. BMW Norge står for eksakt 50 prosent, med sine takløse BMW og Mini-er, men det er en liten hake ved det hele.

I årene 2010 til 2013 ble det registrert rundt 500 nye kabrioleter hvert i år i Norge, så ble det halvert i 2014, mens det til og med mai i år er registrert 90.

Med andre ord er det snakk om 45 biler for BMWs del, ifølge tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken.

Den en gang så «fete» kabrioleten er altså nærmest på vei ut. Men hvorfor er det slik?

E24 inviterer i disse dager leserne til å være med å kåre Årets feteste bil 2015. Les mer om kåringen her og se videoer, foto og presentasjoner av de 12 deltagerne her!

Nisjemodeller

Totalt er det registrert 60.185 nye personbiler i samme periode, kabrioleter utgjør 0,15 prosent.

– Jeg tror noe av årsaken er at utvalget av nye nisjemodeller har blitt mye større de senere årene, det har blitt flere coupeer, både med to og fire dører. I tillegg har mange produsenter vendt produksjonen mot kompakt-SUVer, sier Christian Gottschalk, markeds- og kommunikasjonsdirektør i BMW Norge, når vi møter ham i BMWs lokaler på Fornebu rett utenfor Oslo.

– Det er rett og slett færre kabrioleter på markedet, men det gjelder ikke oss, sier han videre.

Stem frem årets feteste bil

OPPLEVELSE: - Det er en helt spesiell opplevelse å kjøre kabriolet, sier Christian Gottschalk i BMW Norge.

For noen år siden hadde Renault og Peugeot flere kabrioleter i sitt sortiment, i dag har de ingen. Norges mestselgende bilmerke Volkswagen har i dag kun én modell, Beetle, mens den virkelige volumselgeren Golf, ikke lenger er tilgjengelig uten tak.

– BMW har gjort begge deler. Vi har per i dag seks forskjellige kabrioletmodeller tilgjengelig, det er de også hos de fleste av våre forhandlere. Det er viktig for merket vårt at vi har kabrioleter, sier Gottschalk.

Har du en god bilhistorie? Tips E24s biljournalist på morten.abrahamsen@e24.no

Elbilen har tatt over

I år er det BMWs 4-serie som er bestselgeren uten tak, med 15 biler, foran tre andre modeller som ligger på 13, Mini, Audi A3 og BMW 2-serie.

Marius Tegneby, informasjonssjef i Audi Norge, peker på et annet fenomen av nyere dato som kan ha påvirket kabrioletsalget.

– Ser man på statistikken, så begynte salget å falle omtrent samtidig med at elbilsalget begynte å ta av. Kabrioleter har tradisjonelt vært bil nummer to eller tre, har nok mange prioritert annerledes de siste årene, sier Tegneby til E24.

Marius Tegneby, informasjonssjef i Audi Norge.

Han er også enig med Gottschalk at utvalget har blitt mindre, at volummodellene som tidligere sørget for gode tall er borte.

– Kanskje det ikke er imagemessig riktig lenger heller. Mulig folk føler at de sender riktigere signaler om de kjører en BMW i3, at det er mer i tiden, sier Gottschalk i BMW.

Han mener også at det er liten grunn til å tro at salget vi ta seg opp i år. De fleste kabrioletene selges, ifølge han, i første tertial, og det går heller ikke an å skylde på at sommerværet de foregående årene har vært dårlig.

FETE OG VÅTE: Her er alle deltagerne i Årets feteste bil 2015 - avbildet i heftig regn på Dragrace-stripa ved Gardermoen.

Helårsbiler

Tegneby påpeker også at moderne kabrioleter har blitt helårsbiler.

– Med flere nisjemodeller enn tidligere har nok også kabrioleten fått flere konkurrenter, sier han.

En bilmodell som har vært en stabil kabrioletselger i en årrekke er Mazda MX-5, senest i 2012 ble solgt 80 slike i Norge, i årene før henholdsvis 74 og 81, i år er tallet null. Men det har en forklaring, det kommer snart ny utgave.

Pr-koordinator Wenche Stenberg Skarpodde i Mazda Norge skriver i en e-post til E24 at skal lanseres i september eller oktober, men at de ikke har satt noen salgsmål.

– Det er jo litt synd at så få kjøper kabriolet, per i dag virker biltypen litt undervurdert, det er en helt spesiell opplevelse å kjøre kabriolet, sier Gottschalk i BMW, og forteller at han nylig kjøpte seg en klassisk 1991-modell BMW 318i kabriolet som han koser seg med på godværsdager.

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Bil

Flere artikler

  1. Ny toppmodell fra BMW

  2. Stem frem Årets feteste bil

  3. Mercedes-Benz passerte Audi i 2015

  4. Dette er Årets feteste bil 2015

  5. Knallhard kamp mellom tyske premiummerker