Tidenes raskeste Land Rover
Range Rover Sport SVR skal være en svært kompetent terrengbil, som samtidig gjør null til hundre på 4,5 sekunder.
I forrige uke meldte Land Rover at en førproduksjonsutgave av Range Rover Sport SVR hadde satt ny banerekord for SUVer rundt Nordsløyfa på Nürburgring.
Nå kommer de med flere detaljer rundt versting-SUVen.
Den skal ha sin offisielle debut på Pebble Beach kommende helg og det blir den første bilen fra Jaguar og Land Rover som skal bære «SVR-merket». Dette er en nyopprettet spesialavdeling, Jaguar Land Rover Special Vehicle Operations, som skal lage høyytelse biler for de to merkene, og spesielle utgaver i små serier.
Mer bilstoff på E24 BIL
Range Rover Sport SVR kommer med konsernets fem-liters V8 motor med kompressor. Her yter den 550 hestekrefter, 40 mer enn i dagens topputgave. Dreiemomentet er på 680 newtonmeter og bilen skal gjøre null til hundre på 4,5 sekunder, med en toppfart på 260 kilometer i timen.
Terrengbil
Den blir utstyrt med det de kaller et «aktivt eksosanlegg». Her er ventilene elektronisk styrte, og skal gi bilen et lydbilde som en racingbil når motoren jobber på høye turtall. De sier samtidig at dette ikke skal gjøre noe med komforten og lyden ved vanlig kjøring.
21-tommers-felger er standard, men den kan også utstyres med 295/40 R22 Continental SportContact 5 dekk, som skal gi best mulige kjøreegenskaper.
De sier at den likevel skal ha terrengegenskaper som de andre modellene er kjent for. Blant annet hjulpet av det Land Rover sier er markedets største fjæringsvei, 26 centimeter foran og 27 bak. Man kan også låse differensialen slik at den trekker like mye foran og bak i kombinasjon med lavgir.
Den håndterer vanndybde på 85 centimeter og tåler tre tonn hengervekt.
Thomas Øvreseth hos Jaguar Land Rover Oslo regner med at den vil komme til Norge rundt årsskiftet og at prisen blir på rundt 2,5 millioner kroner med alt utstyr. Han kan og fortelle at det er et par kunder som allerede har vist interesse for bilen.
Les også: