Tesla bygger gigantfabrikk i ørkenen
Elbilprodusenten kan slippe nærmere 1,3 milliarder dollar i skatt etter å ha valgt Nevada som byggested for sin nye fabrikk.
Fire amerikanske stater; Arizona, Texas, New Mexico og Nevada var med i kampen om å få Teslas nye kjempefabrikk for produksjon av elbil-batterier.
Gamblingstaten Nevada hadde til slutt de beste kortene, og trakk det lengste strået, men ikke uten kostnad.
Myndighetene i Nevada tilbød en stor incentivpakke – den største i delstatens historie, og blant de 15 største nasjonalt – for å være attraktiv for Tesla.
I løpet av de neste 20 årene kan Tesla få nærmere 1,3 milliarder dollar (tilsvarende 11,2 milliarder kroner) i skattefordeler ved å bygge kjempefabrikken i Nevada kontra andre amerikanske stater, ifølge beregninger gjort av delstaten. Dette skriver The Verge.
Dersom man går ut ifra at Tesla oppfyller sin del av avtalen, vil elbilprodusenten slippe å betale inntektsskatt i 20 år, eiendomsskatt i ti år og millioner av dollar i skattekreditt.
Det er imidlertid heftet stor usikkerhet ved prosjektets langsiktige lønnsomhet, og det er store sprik mellom elbilprodusentens egne anslag og myndighetene sine.
Tesla er ikke den eneste bilprodusenten som mottar skattelettelser.
Ifølge undersøkelse fra New York Times i 2012, som The Verge omtaler, fant man ut at GM tjente 1,7 milliarder i skattelettelser over en femårs periode, med Ford og Chrysler like bak.
Elon Musk nekter å selge Tesla til «superuhøflig» kunde
Tusenvis av nye jobber
Nevada har estimert at Tesla-fabrikken vil bringe 6.500 jobber. De indirekte effektene av fabrikken vil være enda større, tror myndighetene. Deres beregninger viser et potensial på 22.700 nye jobber, som følge av de forventede positive ringvirkningene fabrikken vil ha på underleverandører og næringslivet i regionen.
(Saken fortsetter under bildet.)
Tesla skriver på sin egen hjemmeside at konstruksjonen av fabrikken startet i juni 2014 utenfor Sparks i Nevada. Selskapet forventer at produksjonen av batterier vil starte i 2017 og med full kapasitet innen 2020.
«Gigafactory», som fabrikken omtales, spiller på den planlagte årlige batteriproduksjonskapasiteten på hele 35 gigawatt-timer.
Treg Model X-levering senker Tesla-aksjen
Kjempefabrikken vil drives av fornybare energikilder. Som du ser av bildene er taket helt dekket av solcellepaneler, blant annet.
Asia-samarbeid
Fabrikken til Tesla er i motsetning til sine konkurrenter, som for eksempel GM og Chrysler, ikke en vanlig bilfabrikk. I Teslas fabrikk produseres batterier, ikke biler.
Med den nye fabrikken inngår Tesla et partnerskap med den japanske elektronikkprodusenten Panasonic. The Verge skriver at Nevada nå går mer i retning av industrier som tidligere har vært mer knyttet til Asia.
– Det er en kjemperisiko å forsøke å bygge en helt ny industri, sier Kenneth Thomas, professor ved University of Missouri-St. Louis til The Verge.