Anklages for fortsatt å drive med ulovlig «kundekapring»

Nkom mener den ulovlige praksisen for å vinne tilbake mobilkunder har fortsatt hos Telenor. Vedtak om å stanse praksisen blir møtt med overraskelse hos telegiganten.

ANKLAGES: Nkom varsler overtredelsesgebyr for at Telenor har fortsatt praksisen med såkalt winback.

Foto: Marko Djurica Reuters
Publisert:

I vinter varslet Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) Telenor om at selskapet hadde brutt bestemmelsen om winback, eller «kundekapring».

Nå sier Nkom at de mener den ulovlige praksisen for å vinne tilbake mobilkunder har fortsatt, selv om innholdet i SMS-ene som er sendt kunder på vei bort fra Telenor og Talkmore er noe endret.

Telenor har nå mottatt endelig vedtak om å stanse praksisen, og Nkom varsler samtidig et overtredelsesgebyr på syv millioner kroner.

Les også: Nekter å la seg stresse av «utbyttekrav»

– Det er viktig at utfordrere i det norske mobilmarkedet ikke skal hindres i å bygge opp en kundemasse av konkurrenter som bryter lovverket, sier direktør Elisabeth Aarsæther i Nkom.

– Et selskap som har fått en ny kunde, må bruke ressurser på å gjøre klart kundeforholdet, utstede og sende SIM-kort osv. Da er det ikke greit at prosessen blir avbrutt med ulovlige virkemidler fra konkurrenter, sier hun.

Les også

Telenor under lupen igjen: Anklages for å drive ulovlig «kundekapring»

– Overrasket

Konstituert kommunikasjonsdirektør Anders Krokan i Telenor er overrasket over den siste utviklingen i saken.

– Vi i Telenor har hatt en avklarende dialog med Nkom og har justert ordlyden i vår kontakt med tidligere kunder i etterkant av varselet i vinter. I våre kommentarer til Nkom etter varselet, ba vi om tilbakemelding hvis våre justeringer ikke var i tråd med varselet. På bakgrunn av det er vi nå overrasket over at saken har tatt en ny vending, sier Krokan til E24.

Les også

Telenors marginer vokste: Leverte 11,3 milliarder i justert resultat

Ifølge Krokan har Telenor midlertidig stanset utsendelse av meldinger som omfattes av Nkoms varsel, mens saksbehandling pågår. Nå vil selskapet gjøre en grundig gjennomgang av varselet.

– Vi ønsker at det skal fremgå med tydelighet og likt for bransjen hva vi kan opplyse om overfor kunder som forlater oss, sier Krokan.

Han ønsker på nåværende tidspunkt ikke å kommentere overtredelsesgebyret og Nkoms vedtak ytterligere.

Bremset konkurransen

Forbudet mot såkalt winback ble tatt inn i ekomregelverket i desember 2016. Bestemmelsen kom etter lengre tids påstander om at det var vanskelig for små selskaper å bygge egen kundemasse fordi nye kunder fikk meget gode tilbud fra sin «gamle» mobilleverandør, slik at de avsluttet overgangen til det nye selskapet.

Da Samferdselsdepartementet annonserte forbudet viste de til at 30 til 40 prosent av konkurrentenes nysalg aldri blir noe av fordi kundene kapres tilbake til mobilselskapet de kom fra.

Hvert år skifter rundt en halv million mobiloperatør i Norge, og winback-teknikken bidrar til å bremse sirkuleringen i markedet og dermed også konkurransepresset.

Les også

Telenor-problemer med mobilt bedriftsnett: – Det er en større feil

Les også

Telenor kutter 115 stillinger i teknologiavdelingen

Les også

Resultathopp på Telenors hjemmebane: Nå skriver de Danmark opp igjen

Her kan du lese mer om