Ferrari på glattisen

Det høres ut som en fryktelig dyr idé, ta med en Ferrari F430 Spider på realt norsk vinterføre, men uimotståelig fristende når muligheten byr seg.

Publisert:

Dette er en bil som koster nærmere 2,7 millioner kroner, har snaut 500 hestekrefter rett i bakdekkene, som for anledningen er piggfrie vinterdekk i den monumentale størrelsen 295/30 19.

Til tross for at Olav Medhus hos Autostrada forsikrer oss om at bilen er helt topp på vinterføre, er det helt klart i sjangeren "tror-det-ikke-før-jeg-ser-det", og knapt da heller. (Se video av hvordan det gikk i spalten til høyre)

Skikkelig vinterføre må være noe som har vært forferdelig langt nede, om i det hele med, i prioriteringslisten da Ferrari satt sammen denne superbilen.

Overraskende lettkjørt

Det overraskende med F430 er hvor lettkjørt den er. Biler på dette nivået skal liksom være litt brutale og hårete å håndtere, men er man skikkelig lat er det bare å klikke bilen i automatmodus, og det er som å kjøre en helt streit bil.

Bakkeklaringen er av en slik dimensjon at rufsete asfalt og fartsdumper ikke er noe problem, noe ville ha vært en nær umulig utfordring i en Lamborghini.

Interiøret roper mot deg fra alle kanter at dette er en heftig bil, men den lar seg altså kjøre som en temmelig normal en.

Nå må det sies at det hele ville ha blitt en fryktelig dyr kjøretur om vi hadde skrudd av alle hjelpemidlene og gitt bånn gass. Å ratte F430en gjennom en sving med fullt gasspådrag er vanskelig nok på tørt føre, og på isete vinterveier sannsynligvis helt umulig.

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om