Tettere samarbeid mellom Nissan og Renault
Nissan og Renault ønsker å få mer ut av sitt allianse-samarbeid.
Nissan og Renault er i dag såkalte alliansepartnere, med en felles konsernsjef. Nå ønsker de å slå sammen en rekke funksjoner for å spare penger.
Det gjelder den tekniske utviklingen, produksjon og håndtering av underleverandører, innkjøp og HR-avdelingen.
- Sammenslåing av disse fire nøkkelfunksjonene i selskapene vil gi en umiddelbar økning i effektivitet og utnytte vårt nivå slik at vi kan oppnå en konkurransedyktig størrelse. Synergiene vil gjøre oss i stand til å levere bedre kjøretøy til våre kunder og holde oss i teten når det gjelder nyskapning, sier Carlos Ghosn, konsernsjef og styreformann i Renault-Nissan, i en pressemelding.
Målet er at synergien vil gi minimum 4,3 milliarder euro, tilsvarende 35,6 milliarder kroner, i årlige innsparinger i 2016.
De vil ansette en ny vise-president for alliansen, som skal ha ansvaret for implementeringen av denne nye strategien, som skal settes i gang 1. april.
I 2013 leverte alliansen 8.266.098 biler på verdensbasis, hvor Renault-gruppen sto for vel 2,6 millioner, Nissan 5,1 millioner mens eierskapet i russiske Avtovaz, som blant annet lager Lada, sto for drøyt 500.000 biler.
Deres største marked er Kina, som sto for 1,3 millioner kjøretøy.
Les også: