Omfattende juks blant kinesiske Volvo-forhandlere

Halvparten av Kinas Volvo-utsalg har trikset med salgstallene for å nå sine resultatmål.

REAGERER: Volvo vil slå hardt ned på triksing med salgstallene, etter at utbdredt juks har blitt avslørt i Kina. På bildet vises en V60-reklame i Beijing.
  • Øyvind Lillestrøm Knudsen
Publisert:

Kinesiskeide Volvo PV har gått gjennom salgstallene hos sine kinesiske forhandlere og avslørt omfattende juks, skriver Reuters.

Så mange som halvparten av selskapets forhandlernettverk på 151 butikker i Kina skal ha jukset med tallene.

Flere tusen falske salgskontrakter ble nemlig laget i 2011 med den hensikt å nå resultatmål satt av Volvo, og dermed sikre forhandlerne rabatter fra selskapet.

Samtidig ble tallene for 2012 underrapportert for at regnskapet skulle gå opp, slik at jukset ikke ble oppdaget.

Volvo, som er heleiet av Zhejiang Geely Holding Group, rapporterte en nedgang på 11 prosent i salget på det kinesiske markedet i fjor målt mot 2011.

Men etter at jukset ble avslørt, kom det frem at det faktisk gikk bedre for Volvo i fjor enn året før. Istedenfor en nedgang, hadde Volvo i virkeligheten en oppgang på 15 prosent.

Volvo varslet tidligere i mars de kinesiske forhandlerne om at selskapet i fremtiden vil slå hardt ned på juks med salgstallene.

- Vi tror at vi nå har fått ordnet opp i disse problemene, men det har vært en vanskelig prosess, sier en anonym kilde i Volvo til Reuters.

Kilden understreker samtidig at problemene for Volvos del er at det nå blir vanskeligere å beregne merkets popularitet i Kina etter jukset.

Bunnlinjen blir på sin side ikke påvirket, ettersom Volvo registrerer sine salg når bilene sendes ut til forhandlerne, og ikke når kundene kjøper bilene.

Les også:

Kina redder Volvo

1.000 må gå i Volvo

Kjempesmell for Volvo

Volvo blir verdens største på tung lastebil

Publisert:
Gå til e24.no

Flere artikler

  1. ...mens det butter for Volvo

  2. Kina redder Volvo

  3. God start på året for Volvo

  4. Aldri før har så mange kjøpt Volvo

  5. - 25% sjanse for atApple ikke når målet