Gründeren kjøper Buddys konkursbo

Gruppe går sammen om å beholde produksjonen av elbilen i Norge, men holder foreløpig planene hemmelige.

1.100 KUNDER: Buddy har 1.100 kunder i Norge.

Publisert:,

En gruppering ledet av gründeren av Pure Mobility, som har produsert elbilen Buddy, er kjøperen av innmaten i boet i Pure Mobility som gikk konkurs forrige måned.

Les også: Buddy-produsent er slått konkurs

Jan Petter Skram bekrefter overfor E24 at han har fått med seg en del av de tidligere eierne på et nytt forsøk på produksjon av Buddy i Norge.

- Jeg håper vi klarer å ta vare på tilliten vi nå får til å prøve igjen, sier Skram til E24.

Holder kortene tett

Han er imidlertid ikke beredt til å si noe konkret om detaljene i kjøpergruppens planer for Buddy i fremtiden, eller detaljer om pris og hvem som står på eiersiden.

- Vi som står bak ønsker å legge noen planer først. Vi har lovet hverandre at vi skal holde det hemmelig inntil vi kan presentere oss for fullt, sier Skram.

Han bekrefter dog at planen er at Buddy fortsatt skal produseres i Norge, men at det kan bli aktuelt med satsing i utlandet.

LES OGSÅ: Buddy-boet solgt til hemmelig budgiver

Gjeld, underskudd - og salgsrekord

Da Pure Mobility ble slått konkurs hadde selskapet 70 millioner kroner i gjeld, hvorav 56 millioner til aksjonærer.

Det var 33 ansatte i selskapet da konkurs ble åpnet, hvorav 10 var permittert.

Selskapet omsatte for 47 millioner kroner i fjor. Men det var langt fra å kunne dekke kostnadene på 81,7 millioner kroner

Driftsresultatet var negativt med 34,7 millioner kroner, mens resultat etter skatt ble et underskudd på 36,9 millioner.

I 2010 lanserte Pure Mobility en ny Buddy-modell, og det ble satt ny salgsrekord med 300 solgte biler.

«Volumet er likevel lavere enn forventet, noe som først og fremst skyldes et krevende marked forårsaket av økt konkurranse mot slutten av året», skrev styret i sin beretning for fjoråret.

Kjendiseiere

På eiersiden i Pure Mobility var det en rekke profilerte norske forretningsfolk som Tharald Brøvig, familiene Nustad og Selvaag og Jan Sundt. I tillegg av Hafslund inne på eiersiden.

Jan Sundt er en av eierne som skal være med videre.