Dårligste bilsalget i Europa på 17 år

Ikke siden 1996 har det sett mørkere ut fra europeiske bilforhandlere.

EUROPA I FALL: Blant de fem største bilmarkedene i EU, er det britiske markedet eneste i vekst. I juni ble det registrert en økning på formidable 13,4 prosent.
  • Sophie Lorch-Falch
Publisert: Publisert:

Juni førte bilmarkedet i Europa enda dypere i hengemyren. Alle store markeder, bortsett fra Storbritannia, har tapt seg kraftig i løpet av sommermåneden, som er den svakeste siden 1996.

Det var derfor langt i fra hete tall Brussel-baserte European Automobile Manufacturers 'Association (ACEA) presenterte tirsdag:

  • Tilsammen ble det registrert 1,1 millioner nybiler i juni, en nedgang på 5,6 prosent sammenlignet med samme måned i fjor.
  • Spania slapp så vidt unna nedturen med 0,7 prosent vekst, mens salget falt med 4,7 prosent i Tyskland, 5,5 prosent i Italia og 8,4 prosent i Frankrike.
  • I løpet av årets seks første måneder ble 6,2 millioner nye biler registrert i EU, en svekkelse på 6,6 prosent mot første halvår 2012.
  • Seksmånederstallene er de dårligste siden 1993.

Dystre utsikter

Nedgangen skyldes blant annet den vedvarende høye arbeidsløsheten i eurosonen på 12,2 prosent (mai-tallene).

- Markedet er fortsatt svakt, og jeg tror ikke det blir noe særlig bedre i nær fremtid. Jeg forventer ikke at salget vil ta seg opp i annet kvartal, men kanskje heller stabiliseres, sier analytiker ved Commerzbank AG, Sascha Gommel, til Bloomberg.

Europas største bilprodusent, Volkswagen, solgte 4,4 prosent færre biler, Peugot falt med 11 prosent i juni, Renault økte med 0,9 prosent, mens Fiat tapte 14 prosent, sammenlignet med juni 2012.

Fortsatt fall

Renaults administrerende direktør, Carlos Ghosn, spår at det europeiske bilmarkedet trolig vil fortsette å falle ytterligere i 2014 og 2015, forutsatt at arbeidsledigheten fortsetter å tappe europeernes kjøpekraft.

Den franske bilprodusenten har selv sagt opp 11.200 arbeidstagere i Frankrike, som del av en kostnadsreduksjonsplan.

Av utenlandske forhandlere opplevde General Motors en nedgang på 9,9 prosent, mens Opel falt 7,2 prosent.

I tillegg til EU-landene, omfatter tallene nybilsalget i Sveits, Norge og Island.

Les også:

  • Nissan blåser liv i Datsun etter 30 år
  • Elbilenes svar på Apple vil gi tidenes elbilhøst
  • BMW anser Kina som sitt største marked
Publisert:
Gå til e24.no

Flere artikler

  1. Full fart i EU-bilsalget

  2. Europas bilsalg gir gass i tøffe økonomiske tider

  3. Kraftig oppgang i bilsalget i Europa

  4. Fortsatt negativt for Peugeot og Citroën

  5. Laveste bilsalg iEuropa siden 1993