Citroên DS3 Racing: Rånebolle

DS3 Racing er rally-avdelingen til Citroën sin første gatebil. Den er hårete, dyr og utrolig morsom å kjøre.

TØFF I TRYNET: Det er ikke meningen at Citroën DS3 Racing skal forsvinne i trafikkbildet.

Morten Abrahamsen

URBAN-RALLY: I utgangspunktet er DS3-modellen en bybil, men med rally-teamets oppgraderinger gjør Racing seg best utenfor byen.

Morten Abrahamsen

JÅLERI: Hva alle tallene her betyr, vites ikke, men det ser tøft ut, eller?

Morten Abrahamsen

STØRRELSEN TELLER: DS3 Racing er under fire meter lang, 394 centimeter, og veier 1165 kilo. En småbil.

Morten Abrahamsen

STOPPER: Bilen har seriøst gode bremser. De ligger bak spesialdesignete, attentommers felger.

Morten Abrahamsen

VALGMULIGHETER: Denne temmelig skrikende fargekombinasjonen er en av to muligheter. Den andre, hvit med grått tak, er nok noe mer beskjeden.

Morten Abrahamsen

TRENDY: Hos konkurrenten Mini er den del av konseptet at man kan fylle på med masse rart utstyr. Med DS3 Racing kommer det som standard.

Morten Abrahamsen

BEGRENSET: DS3 Racing skal kun laget i 1000 eksemplarer, og bare noen få av dem kommer til Norge.

Morten Abrahamsen
  • Morten Abrahamsen
Publisert:

- Dunk, dunk.

Det hadde begynt så bra. En strøken morgen, på perfekte veier ute i distriktet bak rattet i den første bilen Citroëns megasuksessrike rally-avdeling har laget for vanlig bruk.

Med Citroën DS3 Racing har de skrudd den lille, artige DS3 til elleve. Blåst 1,6 literen til 207 hestekrefter og gått over resten slik at den skal levere dette uten at bilen forsvinner til skogs i første sving.

Ekorn

Og det var i svinger jeg var da det plutselig ble litt mindre morsomt. For DS3 Racing tåler usedvanlig mye fart gjennom en sving. Setter man den fint inn i svingen er det bare å gi så det holder når den åpner seg opp. Det var det jeg drev med da jeg så et ekorn pile over veien et lite stykke foran meg.

Jeg slapp opp gassen en smule for å ikke sneie den, men så, da jeg var noen få meter unna den brune tassen, som tilsynelatende var på vei til grøfta på venstre side, bråsnudde den og smatt under bilen.

- Dunk, dunk.

Loeb

DS3 Racing sine ganske så formidable evner til å takle svingete vei har dermed kostet den norske ekornbestanden et liv.

Hadde den brune nøtteknekkeren vært litt flinkere til å gi signaler om hva den faktisk tenkte, hadde det ikke vært noen problemer å stoppe heller. For bilen har bremser som det er skikkelig bitt i.

Det som er rart med bilen er ikke at den er fin-tunet av rallyavdelingen til Citroën, men at det er den første bilen som er det. I en årrekke har Sébastien Loeb vært WRCs svar på Larviks håndballjenter. Sist gang noen andre enn Loeb klarte å vinne sammenlagt ble Harald Marin Brattbakk toppscorer i Tippeligaen.

Forventninger

I sin første hele sesing, i 2003, ble Loeb nummer to etter Petter Solberg. Etter det har han bare sett ned på konkurrentene. Alltid med Citroën.

Og hele denne tiden har Citroën valgt å la pr-effekten være helt uten effekt. De har ikke laget en eneste bil som har noe som helst med rallybilene å gjøre. En av bilhistoriens rareste markedsføringsstrategier.

Det gjør at det må være lov til å ha formidable forventninger til den første bilen fra dette teamet som er laget for vanlig bruk.

EFFEKTER: Det er så definitivt mer enn bare teknikk og ytelser som har fått seg en overhaling i DS3 Racing.

Morten Abrahamsen

Selve DS3-modellen dukket opp i fjor, og er en forfinet versjon av C3. Med Racing-utgaven har det vært foretatt ytterligere raffinering. Under panseret finner man den etterhvert så velkjente 1,6 liters bensinmotoren som og er i Mini.

Lavere og bredere

I DS3 Racing har de tatt ut 207 hestekrefter. Det er mye i en så liten bil. I Mini Cooper S er det til sammenlikning 184. I spesialutgaven Mini John Cooper Works er det 211, til en pris om er omtrent det samme som DS3 Racing.

I forhold til en standard DS3 er Racing senket, har bredere sporvidde og oppgraderte støtdempere. Innvendig er det sportsseter. Det er likevel ikke noe av dette man legger merke til først. Det er bilens hårete design.

Om den ser litt jålete ut i utgangspunktet, så har Citroëns formgivere tatt helt av med DS3 Racing.

BREDERE: I forhold til standardmodellen har denne 30 millimeter bredere sporvidde og er 15 millimeter senket.

Morten Abrahamsen

Her er det skrullete visuelle effekter over alt. Den vekker oppsikt. Bilen er rett og slett rånete. I forhold til en Mini er den som en ekte discotjej fra den siste festen på Studio 54 i 1980.

Morsom

Det er helt umulig å si at den er fin, ordet morsom er mer nærliggende.

For det er den.

DS3 Racing er akkurat passe uvørn. Den har en umiddelbar respons på pedalene, så forsiktig bykjøring er ikke helt favoritten, men i åpent landskap er den virkelig på hjemmebane.

Mer bilstoff på E24BIL

Til tross for de voksne ytelsene er det ikke noe momentstyring å snakke om, den slipper litt om man går hardt ut av en sving, men den mister ikke sporet, det er mer hjulspinn i fartsretningen.

KRUTT: 1,6 literen finnes i en rekke varianter, i modeller fra Mini, Peugeot og Citroën. Ytelsene er fra 75 til 211 hester. I DS3 Racing er det 207.

Morten Abrahamsen

Styringen er riktig god, ikke kunstig hard og man kjenner underlaget i hendene. Bremsene kommer og til sin rett, de er enkle å balansere.

Lemen

DS3 er hakket mykere enn Works utgaven til Mini, men føles like skarp å kjøre. Det betyr utrolig nok at den er satt opp bedre enn det som til nå har vært klassens flinkeste.

Fler biltester

Det den ikke klarer er å gi den samme kvalitetsfølelsen. Det fjollete interiøret og alle de festlige påfunnene maskerer ikke at bilen har lavere nivå må detaljarbeidet enn Mini.

Å gi over 450.000 for en liten Citroën er kanskje ikke noe som gir automatisk medlemskap i Mensa, men som sportsbil å betrakte er dette en skikkelig vare. I tillegg ivaretar DS3 Racing et snev av praktikalitet, med bagasjeplass og bakseter.

DS3 Racing er en liten pøbel, og i denne fargekombinasjonen er det ikke til å komme fra assosiasjonen til et lemen.

Les også

Følg E24s biljournalist på Twitter: @mortab

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Bil

Flere artikler

  1. Når kjøreegenskaper er alt

  2. Mer enn nødvendig

  3. BILTEST: MINI COOPER S COUPÉ: Problemer på toppen

  4. Knallhard kabriolet

  5. BILTEST: VOLKSWAGEN POLO GTI: Polo-stjerne