Porsches «supermiljøbil» er bestillingsklar

Porsche 918 Spyder har formidable ytelser og et bemerkelsesverdig lavt forbruk. Nå kan den kjøpes.

KLAR: Porsche-sjef Matthias Mueller, ved superbilen 918, som nå skal settes i produksjon.

Porsche
  • Morten Abrahamsen
Publisert:,

Porsche 918 Spyder har i løpet av et års tid gått fra å være en konseptbil til en produksjonsklar supersportsbil.

Det har en stund vært klart at den faktisk kommer i handelen, men detaljene rundt dette har eller vært uklare.

Om en liten stund

Nå forteller Porsche at bilen, som ble vist første gang på bilmessen i Geneve for et år siden, kommer for salg i høsten 2013.

Og den kan bestilles.

SKISSE: Porsche 918 Spyder blir temmelig lik den forrige superbilen Carrera GT.

Porsche

918 Spyder er en hybridbil, som er drivstoffgjerrig, samtidig med at den har formidable krefter.

V8-bensinmotoren yter 500 hestekrefter, i tillegg har den to elektromotorer på tilsammen 218.

Bilen skal klare 0,3 liter bensin per mil i følge EU-normen, mens den slipper ut 70 gram CO2 per kilometer.

Superrask

Dette til tross for at ytelsene gjør at den er går fra null til hundre på 3,2 sekunder og har en toppfart på over 320 kilometer i timen.

Den har kjørt rundt Nordsløyfa på Nürburgring under sju minutter og 30 sekunder, noe som er raskere enn supersportsbilen Carrera GT klarte.

Mer bilstoff på E24BIL

Rent elektrisk kan bilen kjøres i opptil 150 kilometer i timen, og den har en rekkevidde på 25 kilometer på ren eldrift.

TOSETER: Bilen er selvsagt en toseter som Carrera GT var, i likhet med alle andre supersportsbiler.

Porsche

918 Spyder er en plug-in hybrid, hvilket vil si at den kan lades fra strømnettet. Det skal ta tre timer å fullade den.

Prisen

Det er en ren toseter, hvor rammen er i karbon. Taket kan tas av og legges i bagasjerommet foran.

Det er dog et par haker ved denne superbilen. Det blir en begrenset produksjon på 918 biler, og prisen er 645.000 euro, 5.084.000, før moms og avgifter. Da hjelper det for så vidt ikke så mye at den, til en supersportsbil å være, vil få overraskende lave avgifter på grunn av sitt beskjedne forbruk.

Kjøres den gjennom dagens importavgiftssystem vil påslaget bli 1.210.000 kroner.

Med andre ord nesten 6,3 millioner kroner totalt.

Les også

Følg E24s biljournalist på Twitter: @mortab

mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Porsches supermiljøbil tar form

  2. Ny Porsche medNürburgring-rekord

  3. Miljøsuperbilerpå vei til Norge

  4. Annonsørinnhold

  5. Porsches minste i ny innpakning

  6. Porsche vil bli dobbelt så store