Boligmegler og yachtmegler i logostrid: - Sjokkerende misbruk

Privatmegleren-direktør Grethe Meier mener båtselgerens logo er rent tyveri av deres egen logo, og truer med advokater. - Logoen viser rompa på en båt, svarer Yachtmegleren, som nekter for å ha kopiert.

LIGNER DET? Privatmegleren-sjef Grethe Meier (innfelt) har lite til overs for Yachtmeglerens nye logo – her i sin andre versjon, etter at Yachtmegleren-sjef Stian Sandlie sa seg villig til å endre streken. - Nå får de gå rettens vei, sier han.

Foto: Faksimille yachtmegleren.no og Nordea (innfelt)
  • Karl Wig
Publisert:,

Det brygger opp til full storm mellom en megler til lands og en megler til havs.

Eiendomsmeglerne i Privatmegleren mener nemlig det nyopprettede båtutsalg-firmaet Yachtmegleren har en logo som er slående lik deres egen, registrerte logo.

Så lik at de nekter å ta rev i seilene, og nå truer med å gå rettens vei.

Eiendomsmeglerne fikk nyss i Yachtmeglerens logo mandag, da de ble tipset om den grafiske utformingen av en av sine leverandører.

- Vår spontane reaksjon var at vi begynte å le, sier direktør Grethe Meier til E24, om det hun omtaler som «skamløs stjeling» av deres visuelle profil.

Les også

Giganten Aker i navnekrangel med lokal fotobutikk

Ny strek falt ikke i smak

- Vi vil ha den fjernet, sier Meier.

- Vi er ikke ute etter å lage bråk, men den kan ikke stå sånn.

Eiendomsmeglerkjeden fremholder at de først «ba pent» om at Yachtmegleren endret logoen, som på det tidspunktet så slik ut:

SLIK VAR DEN FØRST: Yachtmeglerens første logo, som siden er endret til en ny versjon med skarpere kanter, vekker fortsatt harme hos Privatmegleren.

Foto: Utklipp fra Finn-annonse

Yachtmeglerens daglige leder Stian Sandlie sa seg da villig til å gjøre justeringer.

- Etter at de kontaktet meg, så måtte jeg jo innrømme at jeg så likheten, sier Sandlie til E24.

- Derfor har jeg nå endret den.

Han viser til at versjon to, som du ser øverst i saken, har fått en annen og rundere bue på den blå streken som omkranser navnet.

Bruker advokat

Privatmegleren lar seg ikke begeistre av endringen.

De mener logoen har gått fra å være «absolutt lik» til å være «fortsatt altfor lik».

Onsdag tok de igjen kontakt med Yachtmegleren på nytt – denne gang via advokat.

- Vi står overfor grovt misbruk av vår profil, og det som sjokkerer meg er at ikke Yacthmegleren utviser bedre dømmekraft i forhold til hva som skal være deres eget autentiske symbol og kjennemerke ut i markedet, sier Meier.

Hun frykter logoen vil skape forvirring blant kundene, og et feilaktig inntrykk av at Privatmegleren nå også selger yachter.

- Er det så sikkert at de har tatt utformingen fra dere?

- Ja, logoen er så lik at det ikke er tvil, sier Meier.

Hun sier de har advokater på saken og vurderer å ta den videre, dersom Sandlie ikke imøteser kravet om endring.

Les også

Ser du hva denne logoen ligner på?

- Viser rumpa på en båt

Men nå får de ikke lenger gehør hos Yachtmegleren-sjefen, som også tar den første logoen i forsvar mot kopi-beskyldningene.

- Det er ingen blåkopi. For meg viser den buen rumpa på en båt. Vi er Yachtmegleren, og da er det en helt naturlig inspirasjonskilde for meg, sier Sandlie til E24.

- Lot du deg også inspirere av Privatmegleren?

- Nei, jeg gjorde ikke det, sier Sandlie.

Nekter å endre

Han synes den nye versjonen får holde, og ser seg ferdig med saken.

- Nå finnes det ikke anledning til å mene at dette er en kopi av deres logo. Navnet er annerledes, og streken er annerledes, fremholder Sandlie.

- Men Privatmegleren mener du ikke har endret nok?

- Ja, og det får de bare mene. Jeg har gjort mine endringer og mener logoen er forsvarlig. Det er sånn den kommer til å bli, sier Sandlie, og legger til:

- Vil de ta dette videre, får de ta det til rettssystemet.

Her kan du lese mer om

  1. Markedsføring
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Yacht-megler endrer logo: Vi håper Privatmegleren kan ta seg en pille

  2. – Hører om meglere som gir rabatt i bytte mot positiv omtale

  3. Propr-konkurrent får ikke bruke eget navn og logo

  4. Annonsørinnhold

  5. Kampen om de hemmelige Røkke-opptakene

  6. Betalt innhold

    Marianne skulle bygge om huset. Bak selskapet hun hyret inn, var en av landets største konkursgjengangere.