Varsler nye kutt i Aller Media

Annonse- og opplagsvikt tvinger frem sparekniven på nytt i Aller Media.

SLIPER SPAREKNIVEN: Aller Medias toppsjef, Roger Hansen, varsler innsparinger i mediekonsernet.

Publisert:

Beskjeden ble gitt til alle ansatte i mediekonsernet ved et allmøte i Aller Medias lokaler i dag formiddag.

- Det ble gitt en orientering om utviklingstrekkene i mediemarkedet totalt, for Aller Media, og prognoser for de neste to år, skriver konsernsjef Roger Hansen i en epost til E24.

Aller Media gir ut blant annet Se og Hør, Se og Hør Weekend, Allers, KK, Henne, Topp og Autofil. I tillegg kjøpte de Dagbladet og DB Medialab i fjor sommer for rundt 300 millioner kroner i fjor sommer.

- De store endringene i mediemarkedet fører til at tradisjonelle medier opplever inntektsnedgang fra både salg av blader og på annonsesiden. Derfor må vi tilpasse oss kostnadsmessig, skriver Aller-sjefen.

- Snur alle stener

I januar varslet den svenske Aller-divisjonen nedskjæringer på 50 millioner svenske kroner, og i 2012 kuttet det danske mediekonsernet 70 millioner kroner og 44 årsverk i Norge.

Hansen skriver at det foreløpig ikke er tatt noen beslutning hvor eller hvordan reduksjonene skal gjennomføres, eller hvor mye som må kuttes.

Leder i redaksjonsklubben til Aller Media, Tone Rudberg, bekrefter at de ansatte er informert om kuttplanene, og at det skal letes med lykt og lupe etter steder å kutte kostnader.

- Vi må snu alle stener for å finne steder vi kan kutte kostnader og generere mer inntekter. Det er et sviktende annonsemarked som er årsaken til innsparingene, sier hun.

Hun ønsker heller ikke å utdype hvor eller hvem som kan bli rammet av sparetiltakene.

- Dette er internt. Jeg kan ikke si noe mer enn det.

Opplagsfall

Aller Media hadde en samlet opplagsnedgang på 6,6 prosent i fjor. Kjendisbladet Se og Hør, som i mange år har vært en melkeku for konsernet, hadde en opplagsnedgang på rundt 7,1 prosent for både tirsdag- og helgeutgaven, mens ukebladet Allerst falt med 9,2 prosent.

I forrige regnskapsår omsatte mediekonsernet for 1,38 milliarder kroner i Norge, med et EBITDA-resultat på 93 millioner kroner, opp fra 58 millioner kroner fra året før. Skarve seks millioner sto igjen på bunnlinjen, opp fra et underskudd på 16 millioner kroner.

Her kan du lese mer om