Schibsted-aviser utelukker ikke flere kutt

Regionavisene må tilpasse kostnadene ytterligere, sier Schibsted. Samtidig gleder avisene seg over økende vilje til å betale for innhold på nett.

KOSTNADER MÅ KUTTES: Konsernsjef i Schibsted Norge, Didrik Munch, sier det er naturlig å se på bemanningen når kostnadene skal kuttes.

Foto: Audun Braastad / NTB scanpix
  • Bendik Støren (Bergens Tidende)
Publisert: Publisert:

Schibsted vokser kraftig, kommer det frem i rapport for andre kvartal. Samtidig sliter regionavisene med resultatene.

Etter de kommersielle virksomhetene i regionavisene ble slått sammen, rapporteres nå resultatene for de fire avishusene samlet.

Fallet i inntekter fra reklamer på papir falt med hele 25 prosent for regionavisene i andre kvartal, mens nettbaserte reklameinntekter falt med 22 prosent.

Konsernet går ikke i detalj på hvilke av regionavisene som sliter mest, men konsernsjef Rolv Erik Ryssdal gir likevel en indikasjon.

– Det er klart, det er tøffere på Vestlandet, sier Ryssdal til E24.

Stavanger sliter

Sjefredaktør Lars Helle i Stavanger Aftenblad bekrefter at det er tøft å drive avis på Vestlandet i dagens marked.

– Trenden er ganske lik i alle avisene, men vi merker det kanskje enda mer i annonsemarkedet i Stavanger. I hvert fall merket vi det i de fire første månedene i år, sier Helle til E24.

Sjefredaktør Øyulf Hjertnes i Bergens Tidende merker også det tøffe annonsemarkedet.

– Det er naturlig at Stavanger blir truffet hardere, på grunn av oljenedturen og svikt i annonsemarkedene. Men det er klart, det er tøft i Bergen også, sier Hjertnes.

Må rasjonalisere videre

Driftsinntektene for Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad og Fædrelandsvennen falt med til sammen syv prosent for avisene, målt mot samme periode i fjor.

Ryssdal uttalte i forbindelse med resultatet at fortsatte kostnadstilpasninger er nødvendig for å beholde en akseptabel lønnsomhet i avishusene.

Konsernsjef i Schibsted Norge, Didrik Munch, sier avisene må fortsette å forbedre driften sin.

Les også

Norske medier kutter for over to milliarder kroner

– Vi skal fortsette effektiviseringen, og se på hvor vi kan drive mer rasjonelt. Vi må se på hvilke funksjoner vi kan ha felles, og hvor det overlapper, sier Didrik Munch til E24.

Munch mener alle forhold må vurderes, også bemanningen, når det skal effektiviseres.

– Det er klart at når vi snakker om effektivisering, så er det ofte folk vi snakker om. Når vi skal effektivisere, så må vi også se på bemanningen, sier Munch.

Han understreker imidlertid at de først og fremst vil jobbe med å få opp inntektene.

– Kommer aldri i mål

Helle sier bemanningsspørsmålene vil være til stede for avisen også fremover, selv om de allerede har gjort unna store kutt.

– Vi kommer aldri i mål med kostnadene, det er en kontinuerlig prosess. Men vi ligger an til å kutte 25 personer i år, og vi kuttet tilsvarende i fjor, sier Helle.

Hjertnes i Bergens Tidende forteller en lignende historie.

– Vi har akkurat vært gjennom en stor omstilling, der vi har kuttet 25 årsverk. Fremover håper vi å gjøre omstillingene over driften. Det er klart, det er veldig krevende å ta slike store nedbemanninger som vi har vært gjennom nå, sier han.

Les også

Forskere skeptiske til felles publiseringsplattform

I Fædrelandsvennen har de kuttet nesten halve redaksjonen over de siste fem-seks årene, og har nå en redaksjon på rundt 60 personer.

Sjefredaktør Eivind Ljøstad sier bemanningsspørsmålet også vil forbli relevant for dem fremover.

– Vi kan ikke gi noen garanti om at vi ikke skal nedbemanne videre, men de store rundene vi har hatt frem til nå, kan vi ikke ha igjen, sier han.

Flere betaler på nett

For å øke inntjeningen satser regionavisene blant annet på å få flere til å betale for innhold på nett. Flere av avisene gleder seg over stor økning i antallet digitale abonnenter, og en vilje til å betale for innholdet.

– Store abonnementsaviser kan ikke lenger lene seg på annonseinntekter. Før utgjorde annonsene 75 prosent av inntektene, nå er det rundt 50 prosent, og i fremtiden vil det være enda mindre, sier Helle i Stavanger Aftenblad.

Han sier avisen har hatt mer enn en dobling av digitale abonnenter det siste året.

– Norge er i verdenstoppen når det gjelder vilje til å betale for digitale tjenester. Det er der potensialet ligger, sier han.

Les også

Schibsted-topp vil ha felles kamp mot Google og Facebook

Også Hjertnes i Bergens Tidende ser lyst på den digitale fremtid.

– Vi har økt fra 6.000 til 16.000 digitale abonnenter over det siste året, som er bedre enn vi hadde forventet. Her må vi se en fortsatt kraftig vekst fremover, sier Hjertnes.

Det vil han få til gjennom blant annet å satse på nye distribusjonsmetoder som nyhetsbrev, pushmeldinger og podcaster, i tillegg til å begrense mengden innhold som er tilgjengelig for ikke-abonnenter.

– Vi må lage gode produkter og god journalistikk, slik at det blir tydelig at du må holde BT for å være informert. Samtidig tror jeg vi om noen år vil ha en større andel av innholdet forbeholdt våre abonnenter, sier han.

E24 er eid av VG, som igjen er en del av Schibsted-konsernet.

Les også

Petro Media News er konkurs

Les også

Nettavisen: – TV 2 kutter Bergen

Les også

Schibsted selger sin opprinnelse: – Har havnet i utkanten av vår virksomhet

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Schibsted
  2. Bergen
  3. Stavanger

Flere artikler

  1. Schibsted vokser kraftig

  2. Digitalt inntektsløft for VG

  3. To toppledere slutter, Schibsted omorganiserer

  4. Annonsørinnhold

  5. – Positivt at de greier å tilpasse kostnadsbasen

  6. Omfattende kutt i Dagens Næringsliv - tilbyr sluttpakke til hele redaksjonen