12 timer med DNB-problemer: Evry i krisemøte

Nettbanken har vært nede, og andre av DNBs systemer har slitt med tekniske problemer i et halvt døgn. Nå skal DNB ta en «alvorlig prat» med leverandøren sin Evry.

ET HALVT DØGN: Det tok et halvt døgn fra DNBs nettbank og andre systemer falt ut til de var oppe å gå igjen, rundt klokken 07.30 onsdag. DNBs nettsider hadde også problemer onsdag morgen (avbildet).

Skjermdump DNBs nettsider.
Publisert:,

De første feilmeldingene og tipsene begynte å komme fra DNBs kunder rundt klokken 20.00 tirsdag kveld. Først et halv døgn senere er systemene oppe og går igjen.

I perioden har også tjenester som mobilbank, kontofon og visse kredittkort vært rammet. Klokken 06.00 onsdag morgen var også nettsidene til DNB nede, men en halvtimes tid senere var sidene oppe igjen.

Dette var tredje gang på én uke at DNBs nettbank var nede, og igjen var det IT-leverandøren Evrys systemer som hadde feilet.

Talsmann Geir Remman i Evry forteller til E24 at selskapets toppledelse og annet nødvendig personell har sittet i møter gjennom natten for å løse problemene.

- Vi er høyst ydmyke etter situasjonene som har oppstått, sier han til E24 onsdag morgen.

Evry opplyser at de tre utfallene denne uken ikke har nøyaktig samme årsak. Dette siste utfallet skal ha kommet av et planlagt teknisk vedlikehold som ikke gikk som det skulle (se faktaboks).

Geir Remman sier at vedlikeholdet var «kritisk» og «nødvendig», og forteller at de vil forbedre måten de kommuniserer ut til kundene i forbindelse med slike operasjoner.

- Vi opplever at kundene vil ha systemene tilgjengelige hele tiden, og vi må sørge for at det skjer, sier Remman i Evry.

Toppsjefen beklager

I en skriftlig uttalelse legger Evrys konsernsjef Terje Mjøs seg flat etter utfallene.

- På vegne av EVRY vil jeg på det sterkeste beklage de ulempene som denne hendelsen har hatt for DNB, Telenor og deres kunder. EVRYs ledelse har helt siden hendelsen oppstod jobbet sammen med et stort team for å sikre at systemene kunne komme opp igjen så fort som overhodet mulig, sier Mjøs.

Han legger til at en rekke underleverandører har vært på feilrettingen.

- De feilene som har vært siste uken er uakseptable. EVRY vil gjennomføre en grundig gransking av strømbruddet og de alvorlige følgene dette har fått for våre kunder, sier Mjøs.

Skal ta en «alvorlig prat»

DNBs konserndirektør for kommunikasjon Thomas Midteide forteller onsdag morgen at det er uakseptabelt med tre slik hendelser på en uke.

- Vurderer dere forholdet deres til Evry når en slik feil skjer nok en gang?

- Vi kommer til å sette oss ned etter disse tre hendelsene for å ta en gjennomgang og en alvorlig prat med dem, sier talsmannen for DNB.

DNBs nettsider var også nede i perioder som følge av tirsdagens og onsdagens problemer.

Thomas Midteide forklarer at det skjedde når Evry var inne for å bytte de fysiske delene i systemene.

I tillegg til nettbanken har også kontofon- og kredittkorttjenester hos DNB vært rammet av feilen i forskjellig grad.

DNB opplyser at alle bankene som benytter det samme kredittkortsystemet som dem har vært rammet av Evry-feilen, noe som gjelder mange av Norges største banker.

Banker som Sparebank 1 og Skandiabanken er blant bankene på dette systemet.

- Skikkelig ille

Det var tirsdag kveld at E24 fikk inn flere tips om at DNBs nettbank var nede nok en gang. Dette var tredje gangen på én uke at kundene til Norges største bank ikke klarte å få tilgang til banken sin på nett.

- Det er skikkelig ille at nettbanken nå har vært nede tre ganger på én uke. For kundene våre er dette veldig beklagelig, sa til E24 tirsdag.

Espen Brynsrud i DNB kunne fortelle at feilen ligger på en såkalt stormaskin, noe som betyr at nettbank-, kontofon- og SMS-tjenester var rammet.

- Det er igjen en Evry-feil, sa Brynsrud.

Klokken 22.30 fikk E24 opplyst at det var et strømbrudd som førte til feilen. Det skal ha oppstått like før klokken 20 tirsdag kveld.

Evry uttalte da at de trodde man skulle få systemene opp igjen før midnatt, men dette skjedde altså ikke.

Her kan du lese mer om