E24-podden: Teleselskapenes utfordringer, Vipps og Alibabas mystiske inntog i Bergen

Hvorfor begynte en butikk i Bergen plutselig å motta masse innbetalinger fra Kina på noen øre av gangen? Det og mye mer får du høre om i ukens E24-podden, der Berit Svendsen forteller om hvorfor hun kanskje burde sluttet tidligere i Telenor, den nye jobben i Vipps og hvor hun tror Norge kan få til nye internasjonale suksesser fremover.

Berit Svendsen, sjef for internasjonal virksomhet i Vipps, og programleder Marius Lorentzen, under opptak til E24-podden den 21. desember desember 2018

Foto: Magne Antonsen VG/E24
Publisert:

– Jeg synes det var noen krevende måneder, men jeg føler jeg har fått tilbake energien.

Det sier Berit Svendsen i ukens episode av E24-podden. Etter at Telenor den 4. september annonserte hennes avgang som Norge- og Skandinavia-sjef gikk det ikke mer enn noen uker før hun landet jobben som internasjonal sjef i Vipps.

– Jeg hadde innstilt meg på at det ville ta litt tid. Jeg visste det var muligheter der ute og det var noen jeg forfulgte i løpet av sommeren, men jeg visste at det kunne ta tid før den mest spennende muligheten dukket opp, sier hun om hvordan det var å slutte brått etter 30 år i Telenor.

Jobbyttet innebar også å gå fra et selskap der det bare i Norge er rundt 3.700 ansatte, til de rundt 150 ansatte i Vipps.

– Jeg føler jeg sitter mye tettere på, og i en mye mindre organisasjon blir det mindre byråkrati, sier Svendsen om noen av forskjellene hun merker.

E24-podden: Hør hele intervjuet på E24-podden med Berit Svendsen her!

Svendsen peker på at telebransjen i Europa har tre problemer: De klarer ikke ta mer betalt selv om kundene bruker mobilen stadig mer (databruken øker og øker), mange av selskapene har stor gjeld og de har det Svendsen beskriver som en manglende innovasjonskultur.

– Det til sammen gjør at det spås veldig liten vekst i teleselskapene i Europa i årene fremover, sier hun og fortsetter:

– Det betyr ikke at man ikke kan komme tilbake til en glansperiode, men det er nærliggende bransjer som har kapitalisert på utviklingen de siste årene. Veksten kommer andre steder (enn i teleselskapene, journ.anm.)

– Hvis man ser bort fra konflikten med Sigve Brekke, ville du likevel ha blitt dratt ut av Telenor fordi du ønsker å jobbe med teknologiutvikling og «der det skjer»?

– Hvis jeg ser tilbake, så tenker jeg at jeg kanskje burde gått litt før når jeg ser de mulighetene som er der jeg har kommet, sier Svendsen, og fortsetter:

– Jeg hadde også jobbet i en bransje i 30 år, så hvis man skulle bytte, så var tidspunktet nå. Jeg tror det var smart å bytte nå.

Les også

Berit Svendsen har fått ny jobb: Blir utenlandssjef i Vipps

– Mye av det som ble skrevet kjente jeg meg overhodet ikke igjen i

Selv om Berit Svendsen har vært svært godt kjent i norsk næringsliv, IT- og telebransjen i Norge i en årrekke, var det særlig to hendelser som gjorde at hun fikk den største medieoppmerksomheten: Rekrutteringen av Sigve Brekke som ny konsernsjef i Telenor, der flere mente hun var tilsidesatt, og hennes avgang etter konflikten med Brekke.

Historiefortellingen sprikte fra at det var Brekke som ønsket henne ut, til at det var Svendsen som ikke var fleksibel nok og avviste å flytte til utlandet for å få nødvendig utenlandserfaring for å kunne bli konsernsjef senere. Svendsen selv uttalte til NRK-programmet Lindmo at hun var klar til å flytte om halvannet til to år, men at familien ikke var klar nå, og at hun mente Telenor kunne ventet den tiden.

VG/E24 omtalte blant annet hvordan Brekke forsøkte å sende Svendsen til Øst-Europa allerede for tre år siden (se oversikten over flere av sakene som ble skrevet under konflikten i bunnen av artikkelen).

– Når vi i mediene skriver og folk i bransjen snakker, er det rart å sitte i en slik konflikt å ikke kunne si noe?

– Det er klart det var veldig rart, sier Svendsen, og fortsetter:

– Jeg følte at mye av det som ble skrevet kjente jeg meg ikke overhodet ikke igjen i. Da lurte jeg på hvor det kom fra og om de hadde sjekket kildene sine (...) Sannheten kommer jo frem en gang, men når ting som er helt feil skrives, så begynner jeg å lure.

– Opplevde du at noen kjørte en kampanje?

– Det vil jeg ikke spekulere i.

– Hva slags inntrykk vil du at de ansatte i Telenor, eller de på utsiden som fulgte deg, skal sitte igjen med?

– Jeg håper at de deler det samme som meg, at det har vært en fanatisk reise der vi har oppnådd utrolig mye. Særlig det at vi ble kåret til verdens raskeste mobilnett. Jeg håper de ansatte synes det har vært en fantastisk tur.

– Til de unge som ser på deg og hvilken karriere du har hatt, vil du anbefale dem å satse mot toppen?

– Ja, toppledelse er fantastisk morsomt hvis man vil være med å påvirke en utvikling.

– Har det vært så mange oppturer at de oppveier konflikter og nedturer?

– Jeg synes jeg har hatt det mest moro. Det har vært noen krevende perioder, men gleden og muligheten til å påvirke, motivere ansatte, ta organisasjonen i den riktige retningen, det har vært utrolig morsomt. Jeg sitter bare igjen med masse glede rundt den jobben.

Les også

Vipps inngår samarbeid med nettgiganten Alibaba

Mystiske innbetalinger fra Kina til Bergen

Det tok ikke lang tid etter at Berit Svendsen kom inn i Vipps før selskapet kunne annonsere en avtale de har jobbet lenge med: Samarbeidet med kinesiske Alibaba og deres betalingstjeneste Alipay.

Berit Svendsen forteller om de 700 millioner brukerne av Alipay for å illustrere hvilken gigantisk aktør det er snakk om.

– I motsetning til i vesten har de gått rett fra kontanter til mobil, sier hun om utviklingen i Kina.

I første omgang handler samarbeidet om å la kinesere betale for seg i Norge med Alipay, via Vipps sitt system.

– Rundt 100.000 steder aksepterer Vipps som betaling i Norge nå. Det kan nå åpnes for kinesere. De tilbringer 500.000 døgn i Norge årlig og bruker 500 dollar per døgn i snitt, forklarer Svendsen, og legger til at Vipps får 1,7 prosent av summen som overføres via deres system.

Om ikke lenge vil avtalen imidlertid åpne nye muligheter. Alibaba ekspanderer til flere europeiske land og åpner for at deres partnere, inkludert Vipps, kan være med.

– De stedene får vi også etter hvert tilgang til at nordmenn kan handle med den samme QR-koden (som Alipay-brukerne, journ.anm.), men da med Vipps-systemet. I 2019 ønsker vi å utvide til Spania, forteller Svendsen.

Alibabas inntog i Norge har også gitt noen finurlige utslag, som på butikken Julehuset i Bergen:

– Plutselig så vi at de fikk veldig mange små innkommende transaksjoner, noen øre opp til noen titalls kroner av gangen. I Vipps klødde folkene våre seg litt i hodet, men det viste seg at QR-koden til Julehuset var avbildet på noen kinesiske nettsider, og da var kineserne inne, skannet koden og testet løsningen. Det kalles «curiosity payments», forteller Svendsen om de mystiske innbetalingene fra Kina til Norge.

– Jeg tror ikke vi har så god tid

Utviklingen i Fin-tech, samlebegrepet for nye teknologiske løsninger innen bank og finans, går i en voldsom fart.

På noen år har Vipps vokst fra ingenting til et nasjonalt fenomen, og i andre land inntar stadig nye aktører markedet med løsninger som gjerne utfordrer de tradisjonelle bankene.

– Har dere dårlig tid i Vipps, for dere kan jo ikke være de eneste som pønsker ut nye løsninger å tilby?

– Det lurer vi også på, hvor lenge er vinduet åpnet for at vi kan utnytte mulighetene, sier Svendsen.

Hun peker på at fin-tech er i konstant endring, og at mange nå kan få tilgang til konto- og bankløsninger på andre plattformer enn bankens, for eksempel.

– Det er så mange aktører og så mange som har funnet sin plass. Noen av de jeg snakker med sier at det alltid er en mellommann, og det betyr at det kommer en konsolidering. Men hvor fort det vil skje ser vi på nå, sier Svendsen og legger til:

– Hvis man ser på hvem vi konkurrerer med, så tror ikke jeg vi har så god tid. Ser man på hvor utrolig fort Vipps vokste til tre millioner brukere, så skjønner man at hvis en aktør kommer inn med en tjeneste som slår an, så løper kundene til den tjenesten.

Les også

Vipps’ fusjon med BankID og BankAxept får grønt lys

Les også

Mobilbetaling er bare første steg før mange nye banktjenester

Les også

Kahoot verdsettes til nesten tre milliarder kroner