Elsparkesykkel-gigant har 70 prosent margin

Den norske hovedstaden er blitt en pengemaskin med 70 prosents margin for det svenske elsparkesykkelselskapet Voi, ifølge en selskapspresentasjon.

God butikk. De elektriske sparkesyklene er blitt en gullgruve for eierne.
  • NTB
Publisert:

Oslo kjemper med Paris om å være Europas største marked for elsparkesykler, målt i antall turer – ikke justert for befolkning. Dette baserer Voi på trafikkdata fra det uavhengige analyseselskapet Fluctuo og egeninnsamlet informasjon, skriver Dagens Næringsliv.

Etterspørselen etter Voi-elsparkesyklene skal være mer enn sju ganger høyere i Oslo enn andre europeiske hovedsteder, og henholdsvis dobbelt og fem ganger så stort som i viktige markeder som Stockholm og Berlin.

For tredje kvartal melder Voi om en justert driftsmargin på 70 prosent i Oslo, med investeringskostnader og hovedkvarter i Stockholm holdt utenfor.

Det finnes ingen samlet oversikt over antallet sparkesykler i Oslo, men ifølge analyseselskapet Fluctuo, som måler tilbudet fra fem av seks leverandører, befinner det seg inntil 9.000 elsparkesykler i hovedstaden i januar, som er lavsesong. Det gjør Oslo til byen i Europa med flest sparkesykler per innbygger.

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Voi
  2. Elsparkesykkel
  3. Oslo

Flere artikler

  1. Voi uenig i maksgrense: Ber brukerne si sin mening

  2. Frykter 25.000 elsparkesykler i Oslo i sommer: – Det kommer til å bli kaos

  3. Oslo nattestenger sparkesykler fra klokken 23

  4. Sparkesykkel-aktører raser etter nye innstramminger: – Dette straffer alle

  5. Sparkesykkelaktører møter nye Oslo-regler med klistremerker og leasingavtaler