Annonsemarkedet har gitt nettgigantene milliardinntekter

Da kvartalsresultatene ble lagt frem var det ett område alle trakk fram.

Nettgigantene har blitt enda mektigere under pandemien.
Nettgigantene
  • Sigrid Moe
Publisert: Publisert:

De amerikanske teknologikjempene har vokst seg enda større under pandemien.

Økt behov for digitale tjenester har gjort at også etterspørselen etter å kunne annonsere der har blitt større.

Spesielt Snap, Twitter, Alphabet, Facebook og Amazon har store annonseinntekter.

Apple-endringer

Før kvartalsresultatene ble lagt frem var det spenning knyttet til om Apples innstillingsendringer ville gi en brems, ifølge CNBC. Men veksten fortsatte i andre kvartal, selv om blant annet Facebook sa at endringen kan ramme dem i tredje kvartal.

Les på E24+

Tekgigantenes ustoppelige vekst: Dette spår analytikerne videre

Denne endringen gjør at brukerne har mer kontroll over hvordan apper sporer dem.

  • Facebook fortalte at de har hatt en økning på 47 prosent i prisen per annonse, og 6 prosent flere annonser.
  • Alphabet fortalte tirsdag at omsetningen fra annonser hos Google steg nesten 70 prosent til 50,44 milliarder dollar i andre kvartal.
  • Selv om Amazons resultat traff under forventningene, så hadde annonseinntektene vokst med hele 87 prosent i andre kvartal, til 7,9 milliarder dollar.
  • Twitters annonseinntekter ble 1,05 milliarder dollar, opp 87 prosent fra samme kvartal i fjor.
  • Snap Inc fortalte i forrige uke at deres omsetning i andre kvartal økte med 116 prosent til 982 millioner dollar, godt over forventningene på 845,9 millioner. Deres hovedinntektskilde er annonser.
Les på E24+

– Problemet med bitcoin er at det fokuseres for mye på «coin» og for lite på «bit»

Brems?

Også Snap sa at endringen i Apples innstillinger kan ramme dem senere.

Finansdirektøren sa at årsaken til at de ikke merker endringen i andre kvartal er at mange er trege med å oppdatere operativsystemet til sin Apple-enhet, og at de ser at flere brukere velger å la seg spore av Snapchat.

– Det har gitt oss mer tid med annonsørene, for å finne ut av overgangen. Men det betyr også at disse endringene kommer senere enn vi forventet, sa Snaps finansdirektør Jeremi Gorman, i en uttalelse i forbindelse med kvartalspresentasjonen, ifølge CNBC.

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Nettgigantene
  2. Alphabet
  3. Snap Inc.
  4. Facebook
  5. Amazon
  6. Apple
  7. Twitter

Flere artikler

  1. Betalt innhold

    Tekgigantenes ustoppelige vekst: Dette spår analytikerne videre

  2. Amazon omsatte for over 113 milliarder dollar

  3. Omsetningshopp for både Alphabet og Microsoft

  4. Blandet på Wall Street før Facebook resultater

  5. Twitter og Airbnb fikk juling på blandet Wall Street