Alitalia kan bli fransk

Air France/KLM eller private oppkjøpsfond må trolig prøve å tette tapssluket Alitalia, som den italienske regjeringen har lagt ut for salg.

Samme dag som fristen utløp for å bli majoritetseier i Italias nasjonale flyselskap, varslet Alitalia at fjorårets underskudd blir mye større enn tidligere antydet. Det kan gi mulige kjøpere bedre forhandlingskort.

Blant mulige budgivere skal det være en utbredt oppfatning at fransk-nederlandske Air France/KLM er mest sannsynlig som ny storeier, skriver avisen Financial Times. Også i 2003 ble det gjort forsøk på en fusjon mellom de tre selskapene. Dette forsøket endte med at Air France overtok KLM, og Alitalia holdt seg utenfor.

Skepsis

Men franskmennene skal ha uttrykt stor tvil til hvorvidt de får fritt spillerom til å restrukturere Alitalia etter egen oppskrift. Og blant italienske politikere er det uttalt frykt for at Alitalia skal bli en juniorpartner med Air France/KLM som storeier. I dag eier Air France/KLM 2 prosent av Alitalia.

Italienske medier skriver at alternative eiere til Air France/KLM er den italienske konkurrenten Air One og de italienske og amerikanske oppkjøpsfondene Management & Capitali og Texas Pacific Group.

Verre enn lovet

Driftsunderskuddet for 2006 ser ut til å bli på 380 millioner euro (3,1 mrd. kr), mens selskapet tidligere har anslått et negativt resultat på 221 millioner euro (1,8 mrd. kr).

Dette skjer drøyt ett år etter at investorer i fortrolighet ble forespeilet at selskapet skulle gå med overskudd da regjeringen mot slutten av 2005 sprøytet inn ytterligere 1 milliard euro (8,2 mrd. kr) for å hindre konkurs. Flyselskapet forklarer det miserable 2006-resultatet med flere forhold - streiker, tøffere konkurranse og høyere drivstoffpriser.

Oppsigelser

I fjor bestemte regjeringen under ledelse av den tidligere EU-presidenten Romano Prodi seg for ytterligere privatisering, i et forsøk på å redde flyselskapet. Statens eierandel skal reduseres fra 49,9 prosent til 30,1 prosent. Dersom én investor får hånd om alle statsaksjene som nå selges, utløses budplikt på alle aksjene i selskapet. Dermed kan én av budgiverne, eller en gruppe av budgivere, ende opp som eneeier av flyselskapet uten staten som minoritetseier.

Det voksende tapssluket gjør at mulige kjøpere legger et ytterligere press på sentrum/høyre-regjeringen for å godta oppsigelser og andre store kostnadskutt, for at det skal være mulig å gjenreise lønnsomheten i selskapet, som ikke har tjent penger siden 2002. Til nå har Prodi-regjeringen gitt mer eller mindre bindende løfter til de ansattes fagforeninger om at privatiseringen ikke skal utløse nye runder med jobbkutt.

Regjeringen har også stilt krav til nye eiere om at de må opprettholde flyrutene innenlands og bevare Alitalias "italienske identitet".

Alitalia har de senere årene vært rammet av hyppige streiker.

Aksjen i Alitalia falt 1,5 prosent da Milano-børsen åpnet i går.

Konkurser, oppkjøp og fusjoner

Krisen i internasjonal luftfart etter terroristangrepene i USA 11. september 2001 har ført til store endringer i europeisk luftfart:

Italienske Alitalia, franske Air France og nederlandske KLM forsøkte å slå seg sammen i 2003. Fusjonen mislyktes. I stedet overtok Air France i 2004 KLM, mens Alitalia valgte å stå utenfor.

Belgiske Sabena og sveitsiske Swissair gikk konkurs høsten 2001. På restene av Sabena oppsto det nasjonale belgiske flyselskapet SN Brussels Airlines.

Sveitsiske Crossair overtok i 2002 fly og ansatte i Swissair som ble omdøpt til Swiss International Air. Men også dette selskapet fikk store økonomiske problemer og ble fusjonert med tyske Lufthansa i 2005.

Også SAS har drevet med milliardtap etter 2001 og har vært nevnt som mulig oppkjøpskandidat for tyske Lufthansa. Hittil har det skandinaviske flyselskapet klart seg på egen hånd. Lufthansa har sammen med British Airways kommet best gjennom luftfartskrisen blant de store europeiske flyselskapene.

På forsiden nå