Coca-Cola bruser over

Coca-Cola spyttet milliarder inn i markedsføring og fikk fart på salget igjen.

Coca Cola har verden over fått merke at sukkerfylt brus er blitt mindre populært. Stadig flere velger sunnere alternativer som vann eller lettbrus, og det har redusert Coca-Colas overskudd.

Flere nyheter på E24.

I dag kom en oppløftende melding da selskapet la frem sitt resultat for de tre første månedene i år. Det viste et resultat etter skatt på drøyt 7,6 milliarder kroner.

Det er mer enn resultatet i tilsvarende periode i 2006 og fjerde kvartal i fjor. Da endte resultatet på henholdsvis 6,7 og 5,2 milliarder kroner.

Sukkerfri suksess

Det er økt salg i Asia og Europa som løfter salget for verdens største produsent av alkoholfri drikkevarer. Spesielt har Cola Zero slått an i Europa - i Japan er det kaffedrikken Georgia Coffee som har solgt godt i 2007.

Sammenlignet med tilsvarende kvartal i fjor har Coca-Cola økt salget med 17 prosent til cirka 36 milliarder kroner.

- De får et godt løft av Japan og Kina, og nye produkter som Cola Zero. Det er utenfor USA de må vokse, uttaler analytiker Herb Achey i U.S. Trust i New York til Bloomberg.

Norge er et av markedene hvor Coca-Cola har lansert Cola Zero. Markedsføringen har vært massiv, og Kampanje har anslått markedsføringskostnadene opp til 80 millioner kroner.

Se bildeserie: Coca Colas historie i Norge.

Coca-Cola har brukt store summer på markedsføring for å snu den negative trenden selskapet har slitt med, og i 2006 økte Coca-Cola markedsføringen med cirka 2,4 milliarder kroner. Hovedkonkurrenten PepsiCo har slått Coca-Cola kraftig på salget av leskedrikker de seneste årene, og Coca-Cola akter å slå tilbake.

Dagens resultat tyder på at selskapet er på rett vei.

Salget faller

I USA derimot går det fremdeles trått for Coca-Cola. Der falt salget med 1,2 prosent, men selskapet kan imidlertid trøste seg med at PepsiCo også opplevde et tilsvarende fall i salget, skriver Bloomberg.

Selskapet tjener fremdeles gode penger i USA, men markedet er uten vekst og priskonkurransen er hard.

På forsiden nå