Coca-Cola jakter Pepsi

Coca-Cola løfter seg på japansk kaffetørst og europeere på slankeren.

Den Atlanta-baserte leskedrikkprodusenten har slitt med å holde fart på salget etter som nordamerikanerne har valgt bort sukkertunge drikker. Erkerivalen Pepsi

NYSE
PEP
har vært flinkere til å lansere nye sportsdrikker og te som følger helsetrenden.

Se hvem som vinner slankekrigen mellom Coca-Cola og Pepsi på Børs24.

Nå er det kaffetørste japanere og godt salg av Coca-Cola Zero i Europa som løfter amerikanerne.

Omsetningen økte med 19 prosent i andre kvartal til 7,73 milliarder dollar eller 44 milliarder kroner, men resultatet steg bare 2 prosent til 1 milliard kroner.

Resultatet var likevel noe bedre enn analytikerne hadde ventet og Coca-Cola-aksjen steg 1,4 prosent på New York børsen mandag.

Til nå i år har de steget 12 prosent mot 7,1 prosent for PepsiCo.

Helse i hver dråpe

Nå skal de ut Zero brusen sin i flere europeiske land. Neste for tur er Irland, Sveits, Østerrike og Hellas. I tillegg kjøpte Coca-Cola

NYSE
KO
i juni Energy Brands for 23,5 milliarder kroner for å få Glaceau Vitaminwater, Smartwater og Fruitwater til porteføljen. Det viser at sukkerbumbmakerne i Atlanta har skjønt alvoret og fra nå vil satse tungt på sunnere produkter.

Les flere nyheter på E24.

På forsiden nå