Glipper for Google

Microsoft kjøper seg opp i Facebook og verdsetter nettstedet til 81 milliarder kroner.

Microsoft

NASDAQ
MSFT
betaler 1,3 milliarder kroner for 1,6 prosent av aksjene i nettstedet Facebook.

Dermed verdsetter de selskapet til formidable 81 milliarder kroner med dagens dollarkurs.

Til gjengjeld har Microsoft vunnet kampen mot Google om å få selge reklame på Facebook utenfor USA.

Kjæledegge

Facebook har blitt den nye kjæledeggen i Silicon Valley etter at nettstedet hvor folk legger ut profiler av seg selv og kommuniserer har blitt en verdensomspennende farsott. Ikke siden tiden da Google

NASDAQ
GOOG
tidlige dager har så mye oppmerksomhet vært rettet mot ett selskap.

Les også: Krig om Facebook

Det er to grunner til det:

1. Facebook synes å representere fremtiden på internett fordi den er representerer en så enkel og tilgjengelig måte for folk til å knytte bånd og kommunisere over nettet. Mange tror dette blir basisen for fremtidens internettbruk.

2. Forskjellen på Facebook og andre sosiale nettverkene er den enorme veksten. Veksten i seg selv er en god indikator på at nettstedet vil gå av med seieren. Kort sagt blir konsekvensen at hvis du vil være med - så må du være på Facebook som dermed får oppnår et tilnærmet monopol.

- Facebook dobler brukermassen hver sjette måned, sier Facebook-sjef Owen Van Natta i en pressebrief i forbindelse med at Microsoft nå kjøper seg inn.

Les også:Verdens mest verdifulle merker

Desperate

Microsoft er desperate etter å få del i det som nå spås å representere fremtidens internettbruk etter at Google tatt kontroll over internettsøk.

Google tjener penger på å selge reklame som de knytter opp mot relevante søk, noe som gjør at selgerne av annonsene får eksponert seg for folk som er interessert i det de selger.

Spørsmålet er om Facebook egner seg like godt som reklamemedium fordi brukerne har et annet fokus.

Enkelte annonsører har sagt at annonser på Facebook ikke genererer salg på samme måte som annonser på andre nettsteder. Det kan skyldes at Facebook brukerne ikke i samme grad retter oppmerksomheten mot annonser som de som gjør søk.

På forsiden nå