Granskes etter selvmordsbølge

Fem ansatte ved Renaults teknologiske senter utenfor Paris har tatt selvmord. Nå granskes bilgiganten.

Etter at fem ansatte ved Renaults teknologiske senter i Guyancourt utenfor Paris begikk selvmord, ble arbeidsforholdene gransket. Renault anklages nå for hardkjør.

Hun har satt seg rett ned utenfor Renaults futuristiske Technocentre i Guyancourt. Den varme høstsolen avslører trettheten i ansiktet hennes. Klokken er kvart over tolv. Mannen plukker henne opp til lunsj. Dagens lyspunkt.

- Vil ikke mer

- Jeg vil ikke mer. Jeg vil bytte jobb, sier hun. Hun vil ikke ha navnet sitt i avisen så vi kaller henne Catherine. Her har de ansatte munnkurv.

Catherine er en av 12 000 teknikere, ingeniører og designere som skaper nye Renault-modeller. Etter selvmordene ble de spurt om trivsel på jobben:

75 prosent klager over "altfor lange arbeidsdager". Gjennomsnittet er langt over den offisielle arbeidsuken på 39 timer i uken, hele 9-12 timer pr. dag.

- Umenneskelig

- Det er ikke det verste. Ingen snakker med hverandre. Atmosfæren er kald og umenneskelig, sier Catherine.

Utenfra ser det kaldt ut. Forfra ligner senteret et romskip. Inni er det en liten by, med restauranter, frisør, bank, den siste Lagunaen og kunst.

- Det er i hvert fall positivt. Det stimulerer, hevder Michel (27). Han er arkitekt for elektriske kabler og merker presset.

- Du ser det med en gang, særlig på sjefene. Det er ikke rart. Arbeidspresset er doblet. Før skulle vi skape fire nye modeller i året, nå åtte. Selvmordene er en tragedie. Det er vanvittig å ta livet av seg for jobben.

Det gjorde likevel en 48 år gammel kollega 24. september. Han var sykmeldt, og hengte seg hjemme.

Fagforeningene er glade for å få noen spor - endelig.

Vil forhandle

- Undersøkelsen avdekker lidelse, sier Denis Dedieu, fra fagforeningen CFDT. Han er ikke overrasket over at så mange klager over hardkjør, men vil ikke dramatisere.

- Jeg har jobbet her i 20 år, er stolt av den siste Lagunaen, og kjører med Renault, så jeg kan ikke skyte på ambulansen, sier han.

- Nå kan vi gå gjennom alt materialet. Det vil gi oss indikasjoner på hvorfor noen ikke orker mer. Vi må forhandle om arbeidsforholdene, sier Dedieu.

Folk strømmer stadig ut fra senteret. Teknikeren Vincent (44) tar med lunsjen inn igjen.

- Det er dobbelt så dyrt inne. Dessuten er det bra å komme litt ut, sier han. Vincent klager ikke over arbeidstiden.

Prestasjonsangst

- Jeg er villig til å jobbe 10 timer i døgnet bare jeg blir innvidd. Vi avhenger mer og mer av hierarkiet. Jeg tror ikke lenger på bedriftenes godvilje. De begår et holdup. Respekten blir borte, sier han.

Vincent var langt nede selv, i to år.

- Det var ikke på grunn av arbeidet, men jeg følte at jeg ikke hadde noen å snakke med på jobben, sier han.

Renault er allerede blitt dømt på grunn av arbeidstiden. Nå vil ledelsen "styrke bånd samt skape samhold og solidaritet". 8. og 9. november skal være "teamdager". De ansatte skal legge blyanten vekk i fire timer og få gratis lunsj. Målet er å dempe prestasjonsangsten, så ikke den får flere dramatiske konsekvenser.

"Kontrakt 2009"

Selvmordene får neppe stor innflytelse på Renaults ambisjoner. De står risset inn i "Kontrakt 2009", definert av toppsjefen Carlos Ghosn.

Trass i visse vansker i Europa setter han høye mål. 26 nye modeller skal skapes i de neste fire årene. Det er en historisk rekord. Åtte modeller er i toppsjiktet. Den nyeste Lagunaen skal bli en av de tre beste i sin kategori i 2009.

Ghosn, også kalt "the coast killer", vil slå sammen alle gruppens midler, og produsere deler, motorer og karosserier i de utenlandske filialene. Målet er å selge 800 000 flere biler innen seks år (totalt salg i 2005 var 2,5 millioner).

Ingen av de i alt 130 000 ansatte skal sies opp, men det blir få eller ingen nye ansettelser.

Først lovet han likevel 110, og så 240 nye ansatte i Guyancourt, nettopp der de nye modellene skapes. Fagforeningene er skeptiske.

- Selvmordene har brutt taushetsmuren. Neste skritt blir å felle muren mot nye ansettelser, sier Pierre Nicolas, fra fagforeningen CGT.

Flere nyheter på E24.

På forsiden nå