Japan vil bygge klodens raskeste tog

Japan vil bruke 250 milliarder kroner på å bygge verdens raskeste tog. Aksjemarkedet liker ikke planen.

Det japanske jernbaneselskapet JR Central vil bygge verdens raskeste tog. I løpet av 20 år skal selskape bruke 5,1 billioner yen eller 250 milliarder kroner på å utvikle og bygge en magnetisk bane.

Maglev-toget (etter MAGnetic LEVitation – magnetisk løftet) skal gå mellom Tokyo og Nagoya. Det melder nyhetsbyrået AFP. Nagoya ligger sørvest for Tokyo.

- Det vil bli tidenes raskeste tog, hvis det slår toget i Shanghai, med en fart på 500 kilometer i timen, over en distanse på 290 kilometer, sier en talsmann for JR Central.

Lynraskt flytog

Flytoget fra Shanghai til flyplassen Pudong kommer opp i 430 kilometer i timen på den 30,5 kilometer lange strekningen, ifølge selskapets nettsider.

Under en fartsprøve i 2003 kom JR Centrals maglev-tog opp i 581 kilometer i timen (bildet).

Shinkansen

Det nye toget vil kunne erstatte Shinkansen-systemet, som ble bygget før OL i Tokyo i 1964. Det raskeste Shinkansen-toget går i 300 kilometer i timen. Klodens raskeste tradisjonelle jernbane er TGV i Frankrike, som har en marsjfart på 320 kilometer i timen på noen strekninger.

I april satte en spesialutgave av TGV fartsrekord med 575 kilometer i timen.

Les også: Verdensrekord for supertog

Selskapet sier også at det vil vurdere å bygge nye linjer også mellom Nagoya og Osaka, Japans nest største by.

Investorene ikke fornøyd

JR Central er et børsnotert selskap, og investorene tok ikke akkurat bølgen da planen ble offentliggjort. Aksjekursen i selskapet falt med 8,9 prosent onsdag, og 6,9 prosent torsdag. Aksjekursen i selskapet er dermed den laveste på to år, ifølge nyhetsbyrået Bloomberg.

- Mange investorer mener beløpet er for høyt for JR Central, sier analytikeren Mitsuo Shimizu ved Cosmo Securities til Bloomberg.

Nettutgaven til Wall Street Journal skriver at JR Central vurderer ulike måter å skaffe kapital på. Selskapet innrømmer at overskuddet i selskapet vil falle de første årene etter at det nye toget er bygget.

Ifølge de svært foreløpige planene vil imidlertid det nye toget øke inntektene til JR Central med 5 prosent årlig. Dermed vil investeringen betale seg inn i løpet av åtte år.

På forsiden nå