Massivt Opel-press på Angela Merkel

Forbundskansler Angela Merkel er under sterkt press for å legge til rette for at den kanadiske bildelerprodusenten Magna skal overta skakkjørte Opel.

I løpet av dagen skal den tyske forbundskansleren møte med flere aktører i det store dramet som nå utspiller seg for å redde den ærverdige bilfabrikanten, som har produsert biler siden 1899.

Både Merkel og Opel-eieren General Motors (GM) må forholde seg til tre konkrete budgivere; Magna, italienske Fiat, bilkonglomeratet RHJ International, samt til et mulig bud fra den kinesiske bilfabrikanten Beijing Automotive Industry Corp (Biac).

Blant de som nå legger press på Merkel, er hennes egen partifelle og statsminister i delstaten Hessen, Roland Koch. Det er i Hessen Opel har den største virksomheten, og har de fleste av sine 25.000 ansatte i Tyskland. Koch ga sin støtte til Magnas bud allerede før helgen, og begrunnet dette med at Magna synes å være best til å åpne nye markeder og utvikle nye teknologiske løsninger for Opel.

Koch og statsministrene i tre andre delstater hvor Opel har virksomhet er blant deltakerne på dagens møter med Merkel. I tillegg vil representanter fra GM, budgiverne og amerikanske myndigheter være til stede, skriver nyhetsbyrået Bloomberg.

Merkels motkandidat til valget i høst, sosialdemokraten Peter Struck er også tilhenger av Magnas bud. Han mener kanadiernes bud er det beste og mest realistiske.

- Det er viktig å nå det overordnende målet, som er å sikre alle de fire produksjonsstedene i Tyskland, og å miste så få jober som mulig. Jeg er ikke sikker på at Fiats bud svarer til disse utfordringene, sa Struck på en pressekonferanse tirsdag, ifølge Bloomberg.

Russiske banker

For å overta Opel vil Magna ha lånegranatier på over 40 milliarder norske kroner fra myndighetene.

Samtidig har Magna selv sikret seg finansiering fra to russiske partnere; bilprodusenten OAO Gaz og finanshuset OAO Sberbank. Den russiske involveringen i avtalen gjorde at Merkel i går hadde nye samtaler med Russlands statsminister Vladimir Putin.

I tillegg til å kreve 5 milliarder euro i lånegarantier, har Magna signalisert at de vil kutte arbeidsstokken med 9.000 ansatte dersom de får tilslaget.

Fiat på sin side krever 6 milliarder euro i lånegarantier, og har sagt at de vil kutte antall ansatte med inntil 10.000.

Tre spørsmål

Dagens regjeringsforhandlinger forsøker å gi svar på tre spørsmål; hvilken budgiver tyske myndigheter fortrekker, hva slag konsortiumsordning myndighetene må stille seg bak i en overgangsperiode og hva slags lånegarantier som må stilles.

Men ikke alle har like stor tro på at disse tre spørsmålene vil bli besvart.

- Merkel vil kanskje forsøke å holde mulighetene åpne så lenge som mulig. Myndighetene er ikke helt fornøyd med budene, og vil kunne få større handefrihet straks de vet hvordan det går med GMs eget forsøk på å unngå konkurs, sier Stefan Bratzel i Center of Automotive research institute til Bloomberg.

GM jobber for tiden med en omstruktureringsplan som skal legges frem for selskapets kreditorer innen 1. juni. Går ikke kreditorene og amerikanske myndigheter - som sikkert må spille en rolle - med på restruktureringsoppleget, vil Opels eier søke konkursbeskyttelse i USA.

LES OGSÅ: General Motors er dager fra konkurs

På forsiden nå