Mot oppkjøp?

Det kan gå mot oppkjøp av det konkursrammede flyselskapet, Delta Air Lines. De har mottatt et tilbud på nærmere 65 milliarder norske kroner, og det fra konkurrenten.
<b>På vingene igjen</b>: Delta Airlines har klart å unngå konkurs, og med det takker de sine ansatte med å dele ut 4,5 milliarder kroner.
På vingene igjen: Delta Airlines har klart å unngå konkurs, og med det takker de sine ansatte med å dele ut 4,5 milliarder kroner.

Det er US Air som har lagt inn budet. I utgangspunktet hadde selskapet lagt inn et tilbud på 51 milliarder, men økte det til 65 milliarder i dag i håp om at kreditorene vil overtale ledelsen i å godta oppkjøpet.

Delta Air Lines begjærte konkurs i september 2005 og er i dag det tredje største flyselskapet i USA. US Air ligger på en syvende plass.

I samtaler med Northwest

Delta på sin sine er i samtaler om en sammenslåing med en annen konkurrent, Northwestern, i håp om å holde US Air og kreditorene unna inntil videre. Northwestern begjærte også konkurs i september 2005.

The Wall Street Journal melder at disse samtalene har pågått en stund og at begge selskapene prøver å overtale retten til å godkjenne planer som skal få dem ut av den konkursrammede situasjonen.

Det går også rykter om at Delta har vært i samtaler med United Airlines, men dette har ikke blitt bekreftet.

Har avslått

Styret i Delta Air Lines har allerede en gang sagt nei til tilbudet fra US Air. De mener prisene i utsatte markeder vil stige, og at flyselskapet er verdt mye mer dersom de ville kunne klare å komme seg ut av konkursen og bli et selvstendig flyselskap.

Styret sa i en uttalelse onsdag at de vil ta det nye tilbudet på alvor, men ser det ikke som det beste alternativet.

Åpner for flere

Går sammenslåingen mellom Northwestern og Delta igjennom, åpner dette muligheter for Continental Airlines til å snakke med andre flyselskap om mulige sammenslåinger.

Continental, som flyr direkte mellom Oslo og New York, har tidligere vært i samtaler med United. Northwestern har muligheten til å legge ned veto for slike sammenslåinger, men mister denne retten hvis de selv går inn i et samarbeid med et annet flyselskap.

På forsiden nå