Ølkongen av Brasil

Milliardoppkjøpet av Budweiser har gjort InBev til verden desidert største bryggeri, og brasilianeren Carlos Brito til verdens ølkonge.

Etter å ha høynet budet til aksjonærene fra 65 til 70 dollar per aksje, aksepterte det amerikanske ølkonsernet Anheuser-Busch tilbudet fra den belgisk-brasilianske ølgiganten InBev.

Dermed ble avtalen på 52 milliarder dollar undertegnet i går, som er det tredje største utenlandske oppkjøpet i USAs historie.

Tilbake står to klare vinner i ølslaget, nemlig den brasilianske direktøren Carlos Brito (bildet) i InBev og megainvestoren Warren Buffett, som kunne dra inn en pen gevinst på 700 millioner dollar.

Les også:

Ølkongen

Det nye konsernet vil få navnet Anheuser-Busch InBev og det vil bli ledet av direktør Carlos Brito (48).

Ikke uventet, for det er brasilianeren som har kjørt løpet og ledet forhandlingene.

Helt siden han begynte i ølbransjen i Brasil i 1989, da i bryggeriet Brahama, har Brito ønsket å eie Budweiser. Det mest kjente ølmerket i verden. Brito har gjort lynkarriere i Brahma.

Han var med da Brahma i1999 fusjonerte med det andre brasilianske bryggeriet, Antartica, og AmBev så dagens lys. Og han ledet forhandlingene AmBev førte med det belgiske ølkonsernet Interbrew i 2004, da InBev ble etablert. I 2005 ble han så direktør for ølkonsernet, som har hovedkvarteret i Belgia.

Han er kjent for å være en knallhard forhandler, har en aggressiv lederstil, som har gjort ham upopulær i fagforeningene, men populær blant aksjonærene:

- Det sosiale klimaet er blitt 100 ganger verre etter at Brito ble sjef, forteller fagforeningslederen Roger Van Vlasselaer til avisen Globo.

Budweiser

Direktør Carlos Brito er ikke i tvil om at den nye ølgiganten vil bli en suksess, og at Budweiser skal være lederstjernen:

- I dag er Budweiser det mest solgte ølmerket i USA. Vi skal gjøre Budweiser til et globalt produkt, og vi skal skape et konsern som er konkurransedyktig i samtlige av verdens ølmarkeder. Ikke minst i Kina, forteller Carlos Brito.

Det er ventet at oppkjøpet vil gi en årlig synergieffekt på 7 milliarder kroner frem til 2011.

Hovedkontoret for nord Amerika operasjonen skal være i St.Louis i Missouri, hvor Budweiser holder til.

Flere nyheter på E24.

Les også:



På forsiden nå