Verdens mest verdifulle merker

Google øker mest.

Google har økt mest, Ford har hatt den største nedgangen, og Coca Cola er fortsatt nr.1. Dette viser en ny rapport over globale merkevarer.

Google er det merket som har forbedret seg mest det siste året, ifølge en undersøkelse over globale merkevarer.

Rapporten, laget av Interbrand i samarbeid med Business Week, hevder at merkevaren Google har steget i verdi med 44 prosent, noe som kvalifiserer til en 20.plass på listen over de beste globale merkene.

Coca cola nr.1

Førsteplassen går for syvende år på rad til Coca Cola, på tross av et fall i verdi på tre prosent, melder BBC.

Andreplass gikk til Microsoft, mens Nokia er med sin femteplass den merkevaren utenfor USA med høyest verdi.

Amerikanske merker utgjør mer enn halvparten av de 100 beste merkevarene.

Ingen norske merker har fått plass på listen, der svenske Ikea er eneste nordiske selskap, på 38.plass.

Flere nyheter fra E24

Ford taper

Den nye listen har vurdert merkene ut i fra salgstall, samt en evaluering av hvor viktig merkevaren er i sin sektor.

For eksempel blir merket i stor grad en del av produktet på brusmarkedet, mens man ikke legger så stor vekt på merke ved kjøp av hageredskaper.

Den største taperen i forhold til fjoråret er Ford, hvis verdi falt med 19 prosent og endte på 41.plass.

Hva er Norges mest verdifulle merke? Kom med forslag i kommentarfeltet til høyre.

På forsiden nå