Woody Allen saksøker klesmerke

Filmlegenden saksøker trendklesmerket American apparel.

Woody Allen skal være rasende for at kleskjeden i 2007 brukte bilder av ham fra den Oscar-vinnende filmen "Annie Hall", til en reklamekampanje uten hans tillatelse.

Nå krever han en oppreisning på over 10 millioner dollar, skriver nyhetsbyrået Reuters.

Ifølge søksmålet, som ble levert inn til domstol på Manhatten mandag, skal den 72 år gamle filmskaperen og skuespilleren ikke ha blitt kontaktet av selskapet, og har heller ikke mottatt noen kompensasjon i etterkant.

Rabbiner

Reklamen, som ble vist både på internett og på store bannere i New York og California, viser Allen utkledd som en rabbiner, med påskriften "Den hellige rabbiner" skrevet på hebraisk.

Søksmålet understreker at bildet er "ekstremt skadegjørende fordi Allen aldri deltar i reklame tilknyttet kommersiell virksomhet av produkter eller tjenester i USA".

Samfunnskritikk

Ifølge britiske The Guardian mener American apparel på sin side at "bildet av Allen kledd som en jødisk figur, sammen med hebraisk tekst, kun er ment som en samfunnsparodi."

Selskapet legger til at de noen ganger bruker reklameboards til ikke-kommersiell samfunnssatire.

Se flere av selskapets omdiskuterte reklamekampanjer her

Kjønnsdiskriminerende

Det amerikanske klesmerket, som det siste året har gjort stor suksess i Europa med sine fargesprakende basic-plagg og tøffe "attitude", er kjent for å vekke debatt med sine lettkledde kampanjer.

Reklamene, som noen ganger har grenset til det pornografiske, har tidligere blant annet blitt anklaget for å være kjønnsdiskriminerende og utnytte unge mennesker. Men selskapets 38 år gamle administrerende direktør, Dov Charney, lar seg ikke pelle på nesen så lett. Det er han som tar mange av de omdiskuterte reklamebildene.

- Det finnes ingenting eksplisitt sexsuelt i våre annonser. Det er bare bilder av den livsstil som urbane, unge-voksne mennesker lever hver dag. Alle våre modeller er folk som jobber i våre butikker eller på fabrikken, eller mine venner. De er bare seg selv på bildene, sier han.

Som New York Times skrev i en artikkel om selskapet i januar i år; American Apparel har alltid gjort ting annerledes enn sine konkurrenter.

Til Asia

Klesmerket er nå igang med å erobre Asia. Senere denne måneden vil American Apparel åpne tre butikker i Kina, i et forsøk på å dra nytte av den utenlandske kjøpekraften som kommer til å innta landet de kommende månedene i forbindelse med OL.

Og i sterk kontrast til mange av sine konkurrenter, som produserer en tredjedel av sine klær i Kina, vil selskapet fortsette å produsere sine populære hettegensere, t-skjorter og tights på fabrikken i sentrum av Los Angeles.

Les også: H&M klare til å erobre Asia
Les også: H&M kjøper Cheap Monday
Les også: Knalltall fra Zara

Flere nyheter fra E24

På forsiden nå